Belastingbetaler betaalt voor marktwerking ov
De uitgaven aan het ov zijn verdubbeld terwijl het aantal reizigers maar nauwelijks toeneemt.
Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek naar de effecten van marktwerking in het openbaar vervoer. De afgelopen zes jaar verdubbelde de uitgaven, terwijl in diezelfde periode het reizigersaantal slechts met vijf procent steeg. Wie draait daar voor op? De belastingbetaler, zegt Koert van Buiren (hoofd Markt & Overheid bij SEO Economisch Onderzoek) op bnr.nl.
De marktwerking die in 2000 geïntroduceerd werd levert ook wat op: een betere dienstregeling, wifi in de bus en trein en milieuvriendelijkheid. Met die zaken steken concurrenten elkaar de ogen uit, het kostenplaatje blijft veelal buiten beschouwing. Niet zo vreemd, want bedragen waar vervoerders opdrachten willen uitvoeren, hoeven ze vaak niet te onderbouwen', zegt Koert van Buiren op fd.nl. De onderzoekers melden dat provincies en gemeenten geen prioriteit leggen bij kostenbeheersing, de staat betaalt toch het grootste deel van de rekening.
Marktwerking of niet, op de veronderstelde concurrentie valt ook wat af te dingen. In veel gevallen is er slechts één bieder op de aanbesteding. Daar komt nog bij dat in de grote steden helemaal geen concurrentie kan plaatsvinden omdat daar alleen het eigen vervoersbedrijf een netwerk mag exploiteren, weet het fd te melden.