Beoordelingsgesprek: zes tips voor werkgevers

Beoordelingsgesprek: zes tips voor werkgevers

Redactie Baaz
Je ziet steeds vaker dat bedrijven de beoordeling van werknemers op een andere manier invullen. De leidinggevende is niet altijd meer degene die de werknemer beoordeelt. Toch blijft het ouderwetse beoordelingsgesprek in veel bedrijven zeer relevant.

Helemaal omdat de Wet werk en zekerheid strengere eisen stelt aan werkgevers. Daarom is het belangrijk om het beoordelingsgesprek serieus te nemen en niet als een soort ‘ moetje’  in te zetten. Ik zie vaak genoeg dat er onduidelijkheid is over het functioneren en dat er conflicten over ontstaan. En dat terwijl heel veel kan worden voorkomen. Daarom geef ik je de volgende tips. 

Tips voor de werkgever

  1. Zorg voor een goede omschrijving van iemands werkzaamheden. Van een algemeen medewerker - komt veel voor in arbeidscontracten - is natuurlijk absoluut niet duidelijk wat er van hem wordt verwacht. Productiemedewerker is al duidelijker. Maar ga er gewoon voor zitten en schrijf uit wat iemand doet. Dat past makkelijk op een A4-tje. En af en toe bijwerken uiteraard.
     
  2. Voer jaarlijks een plannings-, voortgangs- en functioneringsgesprek. Leg vast wat er is besproken en laat de medewerker het verslag medeondertekenen. Voor wie dit klinkt als een open deur: er zijn genoeg bedrijven waar op de werkvloer tussen neus en lippen wat opmerkingen worden gemaakt; en daar heb je niets aan bij de rechter. 
     
  3. Ontevreden over een medewerker? Dan is alleen dat zeggen en schriftelijk vastleggen niet genoeg. Geef aan wat de medewerker moet verbeteren en spreek af hoe je daar als werkgever bij helpt. Zet een senior-collega in, laat de medewerker meelopen op een andere afdeling, doe aan coaching, biedt een cursus of scholing aan. Met regelmaat de afspraken evalueren en ook weer: allemaal op papier zetten. 
     
  4. Zit er geen, of onvoldoende verbetering in? Dan nog is ontslaan te vroeg. Kijk of je de medewerker ergens anders in je bedrijf kunt plaatsen. De rechter zal uiteindelijk vragen of dit geprobeerd is. Hij zal een overzicht willen zien van de functies en vacatures. 
     
  5. Geduld! Je bent zo een jaar verder, want ook een disfunctionerende werknemer verdient een eerlijke kans. Een verbetertraject van twee maanden voor iemand die al 25 jaar in dienst is? Daar neemt een rechter geen genoegen mee. 
     
  6. Even slikken. Een rechter kijkt of de voorgaande stappen correct zijn uitgevoerd. Mag je ontslaan? Dan krijgt de ex-werknemer de transitievergoeding mee.
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie