Boektip: Hoe word je een aantrekkelijke werkgever?
In een alsmaar schaarser wordende arbeidsmarkt, een recordaantal openstaande vacatures en historisch laag aantal werklozen wordt het voor werkgevers steeds lastiger om de juiste medewerkers te bereiken, te overtuigen en te behouden. ‘The war for talent’ is immers allang gewonnen door de kandidaten. Met deze wetenschap is het goed om inzichten te verzamelen over de wensen van potentieel nieuwe medewerkers, wat dit betekent voor organisaties en hoe zij deze medewerkers gaan vinden en vasthouden.
Het vakgebied Recruitment & Employer Branding is de laatste twintig jaar enorm in ontwikkeling. De vele aanbieders en oplossingen maken het voor organisaties lastig om te kiezen voor de innovatie die het beste bij hun strategie past. Reden voor Gusta Timmermans, een boegbeeld van recruitment in Nederland, om een vraagbaak voor recruiters, ondernemers en hr-professionals te schrijven.
Breng de basis op orde
Gusta: ‘Met het Handboek Recruitment & Employer Branding wil ik dat Nederlandse bedrijven en organisaties zich bewust worden van de kansen, mogelijkheden en aandachtspunten op de arbeidsmarkt. Ik daag bedrijven uit om de basis voor het aannemen van personeel op orde te brengen en jezelf verder te ontwikkelen in dit vakgebied, ook in strategische zin.’
Het boek bevat een schat aan praktische informatie. Je leest hoe je je doelgroep bereikt, hoe je een recruitmentstrategie maakt, wat de voor- en nadelen van outsourcing zijn en hoe je uit een wirwar aan tools de juiste innovatie kiest voor jouw organisatiestrategie. Want met alleen hippe werving en selectie tools kom je er niet. Het gaat om de hele medewerkersreis. Van wervingsplan en on-boarding tot ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden en het thuiswerkbeleid. Want medewerkers zullen weggaan als je buiten iets anders vertelt dan je binnen waar kunt maken.
Het Total Talent Acquisition Model helpt je met het maken van een 0-meting van je organisatie. Waar sta je op dit moment en waar kun je nog verder optimaliseren. Gusta: ‘Met dit integrale model, geef ik je advies, handvatten, antwoorden en zet de belangrijkste processtappen op een rij zodat jij er alles aan kunt doen om de juiste medewerkers voor jouw organisatie aan te trekken en te behouden. Jij bent aan zet!’
Over de auteur
Gusta Timmermans is een boegbeeld van recruitment in Nederland. Ze is de oprichter van Recruitment Builders en adviseert sinds 2018 organisaties over hun vraagstukken rond recruitment en employer branding. Gusta heeft jarenlange ervaring in de uitzendbranche als eigenaar van een werving en selectiebureau, als hoofd Recruitment bij ING en als voorzitter van Recruiters United. Eerder schreef zij het boek 199 vragen voor een succesvol selectiegesprek.