Citroën ë-C4 en ë-C4 X nieuwe, krachtigere motoroptie

Citroën ë-C4 en ë-C4 X nieuwe, krachtigere motoroptie

Redactie Baaz

Citroën introduceert voor de ë-C4 en ë-C4 X een geheel nieuwe aandrijflijn. Dankzij een nieuwe elektromotor en batterijpakket zijn de modellen met deze aandrijflijn niet alleen krachtiger maar ook efficiënter, wat leidt tot een grotere actieradius tot aan 418 kilometer.

  • Citroën introduceert voor de ë-C4 en ë-C4 X een nieuwe, krachtigere aandrijflijn met een elektrische motor van 115 kW (156 pk).
  • Ook nieuw is het batterijpakket van 54 kWh met verbeterde energiedichtheid, dat een grotere actieradius tot 418 km (WLTP) biedt.
  • Deze nieuwe aandrijflijn is eerst leverbaar in combinatie met het Shine-uitvoeringsniveau en komt naast de huidige 100 kW (136 pk) versie met een actieradius tot 357 km.
  • De prijzen zijn respectievelijk vanaf €45.090 voor de ë-C4 en €45.940 voor de ë-C4 X.

VERSTERKING VAN HET AANBOD IN HET C-SEGMENT

Citroën opent de orderboeken voor de ë-C4 en ë-C4 X met de nieuwe high-performance aandrijflijn, waarmee deze modellen volgens de WLTP-cyclus tot respectievelijk 415 km en 418 km kunnen afleggen. De nieuwe aandrijflijn biedt daarmee bijna 17% meer actieradius dan de al bestaande aandrijflijn, mede dankzij een combinatie van het nieuwe batterijpakket van 54 kWh en een de efficiëntere, krachtigere motor van 115 kW (156 pk).

De nieuwe aandrijflijn voor de ë-C4 en ë-C4 X is aanvankelijk alleen beschikbaar op het Shine-uitrustingsniveau. Het betreft een aanvulling op het huidige aanbod: de aandrijflijn met een elektromotor van 100 kW (136 pk) gecombineerd met een 50 kWh-batterij voor een actieradius tot aan 357 km.

Deze twee elektrische aandrijflijnen vullen elkaar mooi aan en hebben een centrale plaats in de elektrificatiestrategie van Citroën. Hiermee wil het merk de transitie naar elektrische mobiliteit bespoedigen. Ook een snellaadcapaciteit van 100 kW draagt bij aan de beoogde bredere inzetbaarheid, alsook een competitieve prijspositionering en de veelzijdige gebruiksmogelijkheden van beide elektrische Citroën-modellen.

EEN NIEUWE ELEKTROMOTOR EN BATTERIJ MET FOCUS OP EFFICIËNTIE

Met de nieuwe elektrische motor in de ë-C4 en ë-C4 X passeren de auto’s de psychologisch belangrijke grens van 400 km (WLTP). Het betreft een hybrid Synchronous Motor (HSM) met, zoals gezegd, een vermogen van 115 kW (156 pk) en een koppel van 260 Nm. Optimalisatie van de energie-efficiëntie van de elektromotor brengt het gemiddelde energieverbruik terug tot 12 kW/h.

De lithium-ion-batterij van 54 kWh is opmerkelijk compact, voorzien van vloeistofkoeling voor snelladen en bestaat uit 102 cellen en 17 modules. Voor het bereiken van een betere energiedichtheid en een langere levensduur is de samenstelling van de batterij aangepast: in plaats van 60% nikkel, 20% mangaan en 20% kobalt heeft deze nu een verhouding van 80% nikkel, 10% mangaan en 10% kobalt. Dit alles leidt tot een groter rijbereik en met name ook tot 30 km extra actieradius in stadsverkeer, zelfs bij buitentemperaturen dicht bij 0°C.

Het realiseren van een grotere actieradius zit echter niet alleen in de efficiëntie van de elektrische motor, de hogere energiedichtheid van het batterijpakket of de energieterugwinning bij remmen. De actieradius en ook de dagelijkse bruikbaarheid is afhankelijk van meer factoren, zoals ook:

  • Een compact batterijpakket betekent minder gewicht, met een lager energieverbruik als resultaat.
  • Geoptimaliseerde oplaadtijden bij laden bij gelijkstroom met tot aan 100 kW snelladen.
  • Toepassing van een warmtepomp voor verwarming en koeling.
  • De 18-inch "A+" banden met minimale rolweerstand.
  • Een strakke en dynamische vormgeving voor minder luchtweerstand.

Ondanks de toename in batterijcapaciteit zijn de laadtijden niet langer geworden. De ë-C4 en ë-C4 X worden standaard geleverd met een driefase-lader van 11 kW. Bij een openbaar laadstation is met een 100 kW DC-snellader van 20% naar 80% op te laden in minder dan 30 minuten.

citroën

BETAALBAAR, GEMAKKELIJK EN ELEKTRISCH

Bij de ë-C4 en ë-C4 X is er te kiezen uit verschillende uitvoeringen zodat beide modellen voor veel doelgroepen aantrekkelijk zijn.

  • Uitrustingsniveaus Feel en Feel Pack zijn leverbaar met de 100 kW (136 pk) motor gecombineerd met een 50 kWh batterijpakket voor een actieradius tot 357 km. Prijstechnisch aantrekkelijk en toch ruim voldoende rijbereik voor verreweg de meeste ritten.
  • Het uitrustingsniveau Shine is vanaf nu leverbaar met de nieuwe, krachtigere en efficiëntere motor met 115 kW (156 pk) en het batterijpakket van 54 kWh met een bereik tot 415 km voor de ë-C4 en tot 418 km voor de ë-C4 X. Hij biedt nóg meer rijplezier, actieradius en veelzijdigheid.

Citroën staat voor comfort en daarin blinken de elektrische ë-C4 en ë-C4 X uit:

  • Een soepele rit  zonder trillingen, versterkt door Citroëns kenmerkende Progressive Hydraulic Cushions®-onderstel en de Advanced Comfort-stoelen.
  • Soepel en aangenaam rijden zonder te hoeven schakelen, maar pittig en snel bij het aanspreken van het direct beschikbare koppel van 260 Nm
  • Emissievrij, elektrisch rijden en altijd toegang tot steeds stringentere milieuzones in grote steden.
  • Voor extra gemoedsrust kunnen rijders gebruik maken van op afstand programmeerbare diensten via de MyCitroën-smartphoneapplicatie.

Met dit nieuwe elektrische aanbod versterkt Citroën zijn aantrekkingskracht in het C-segment en positioneert het merk zich duidelijk als een belangrijke speler op de markt. De C4 en C4 X (en de ë-C4  en ë-C4 X) bieden elk een sterke persoonlijkheid, een ongeëvenaarde rijervaring en een reeks efficiënte elektromotoren en aandrijflijnen en vormen op die manier een zeer concurrerend aanbod op de markt. Die aantrekkingskracht wordt bevestigd door het aantal bestellingen en registraties. In Europa is de ë-C4 de op vier na bestverkochte auto in het segment van de compacte elektrische sedans, terwijl de benzineversie van de C4 de derde plaats in zijn categorie inneemt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie