Crowdfunding: een waterdichte campagne
Bedrijven krijgen steeds minder vaak krediet bij banken en het antwoord daarop is crowdfunding. Ondernemers realiseren zich dat er meer mogelijkheden zijn om een project te financieren. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw crowdfunding campagne een goede kans van slagen heeft?
Duidelijk verhaal
Bij een crowdfunding campagne is het van belang dat je een eerlijk en duidelijk verhaal hebt, zodat de investeerder weet waar zijn geld naartoe gaat. Bedenk wat de boodschap is achter je onderneming en het project dat je wilt financieren. Veel campagnes sneuvelen, omdat de initiatiefnemer het project niet concreet genoeg heeft beschreven.
Infrastructuur
Het kiezen van het juiste platform is net zo belangrijk als de campagne zelf. Enkelen richten zich vooral op (mkb-)ondernemingen. Houd wel rekening met het feit dat de meeste crowdfunding-platforms een alles-of-niets regeling hanteren. Indien het uiteindelijke doelbedrag niet is gehaald, krijgen de investeerders hun geld terug. Een paar goede crowdfunding-platforms zijn GeldVoorElkaar, Seeds en Symbid.
Promotie en community
Zorg ervoor dat je goed weet wie je doelgroep is en hoe je die aanspreekt. Start altijd met een beperkte groep intimi: vrienden, familie en collega's. Benader daarna zeker ook de pers. Oud-hoofdredacteur van nrc.next, Rob Wijnberg, lanceerde zijn crowdfunding campagne voor nieuwsmedium De Correspondent tijdens een uitzending van De Wereld Draait Door. In acht dagen tijd had hij een bedrag van 1 miljoen euro opgehaald. Aandacht voor je campagne op televisie zit er misschien niet in, maar stuur absoluut een persbericht naar relevante media. Let daarbij wel op de manier hoe je het doet. Deze tips kunnen je misschien helpen!