Dag van de Privacy in teken van zelfregulering
Als Brussel technologische vooruitgang belangrijk vindt, moet zij zelfregulering omarmen en stimuleren, stelt brancheorganisatie DDMA.
DDMA op bres voor zelfregulering
De Europese privacywet, waarover afgelopen december een akkoord werd bereikt, is positief ontvangen door brancheorganisatie DDMA. Het akkoord moet vanaf 2018 zorgen voor een gelijk speelveld en minder bureaucreatie, met een betere concurrentiepositie voor Nederlandse bedrijven als resultaat.
'Maar de technologische ontwikkelingen gaan op dit moment zo snel, dat is simpelweg niet bij te houden door wetgeving', zegt Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie voor data-driven marketing DDMA en voorzitter van de Europese FEDMA.
Dag van de Privacy
Janssen spreekt in Brussel op de Dag van de Privacy over de noodzaak tot zelfregulering voor het bedrijfsleven. Volgens de directeur geeft de nieuwe Europese privacywet bedrijven weinig handvatten bij de implementatie van nieuwe technologieën. 'Als Brussel technologische vooruitgang belangrijk vindt, moet zij zelfregulering omarmen en stimuleren.'
Rem op innovatie
Als gevolg van de technologische ontwikkelingen verandert het gedrag van consumenten. Janssen: 'Bedrijven willen daarin mee. Iedere zichzelf respecterende organisatie zet de stap naar een datastrategie. Dat heeft een enorme impact op businessmodellen en consumentenvertrouwen. AirBnB heeft geen gebouwen en Uber geen auto’s, maar ze hebben wel data. Slimme sensoren en zelfrijdende auto’s kennen elk hun eigen privacy-issues. Als straks alles verbonden is met het internet en er overal data is, wat zijn dan de gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens?'
Onduidelijkheid volgens DDMA
Die onduidelijkheid is een rem op innovatie, aldus Janssen. 'Bedrijven willen weten hoe zij de consumenten mogen bereiken. Bij elk technologisch stapje, bijvoorbeeld het integreren van WhatsApp in de klantservice, vragen bedrijven zich nu af wat wel en niet mag. Onzekerheid is een barrière voor vooruitgang en privacy compliance. Zelfregulering en gedragscodes zoals we die nu al hebben voor e-mail en social media bieden wel duidelijkheid en beleidsmakers zouden dergelijke initiatieven veel meer moeten omarmen. Nederland moet hier een voortrekkersrol vervullen.'
DDMA is momenteel bezig met een groot onderzoek naar de beleving van privacy door consumenten. De resultaten ervan worden naar verwachting in maart gepubliceerd.
Staysafeonline.com publiceerde recent een heldere en zeer informatieve infographic inhakend op bedrijfsprivacy. De National Cyber Security Alliance heeft de infographic gemaakt. Wil je meer weten over data en bescherming van persoonsgegevens, dan biedt de website van Autoriteit Persoonsgegevens uitkomst!