Dance als exportproduct
Artiesten als Tiësto, Afrojack en Martin Garrix – wie kent ze niet? Tot aan de andere kant van de oceaan bekend, maar gewoon geboren in respectievelijk Breda, Spijkenisse en Amstelveen. Maar niet alleen dj’s zijn groot geworden met deze muziekstijl, ook het bedrijfsleven pikt een graantje mee.
Stukje geschiedenis
Wat is dance nu eigenlijk en hoelang kennen we de muziekstijl al? De kenners spreken van ‘the summer of 1988’, wanneer een nieuw tijdperk in de geschiedenis van popmuziek is ontstaan. Amsterdamse clubs als RoXY en iT waren vooruitstrevend en brachten ‘nieuwe muziek’. House, aanvankelijk moest niemand er iets van hebben, maar al in het begin van de jaren negentig werden eerste Top 40-hits gescoord door acts als 2 Unlimited en Paul Elstak. De eerste grote dance-festivals zagen rond diezelfde tijd het licht, zoals Mysteryland en Dance Valley - evenementen die we vandaag de dag nog steeds kennen.
Internationaal succes
Op internationaal vlak weet Nederland zich rond 2000 te onderscheiden met dank aan dj’s als Tiësto, Armin van Buuren en Ferry Corsten en later Fedde Le Grand en Afrojack - overigens zijn al deze heren anno 2015 nog steeds actief en succesvol. Nieuwere namen zijn Hardwell, Martin Garrix en Nicky Romero. Jaarlijks wordt de welbekende ‘DJ top 100’ gedurende het Amsterdam Dance Event uitgereikt, waarbij dj’s van over de hele wereld hun best doen de nummer één positie te behalen of überhaubt een plekje in de lijst te bemachtigen. Niet geheel verrassend zijn het de Nederlandse acts die steevast bovenaan de lijst staan. Het moge duidelijk zijn, in de dance-scene kun je als dj, werknemer of uiteraard ondernemer je lol op. Of beter gezegd: je brood verdienen.
Economische impact
Accountant- en adviesorganisatie KPMG deed in 2002 onderzoek naar de economische impact van dance in Nederland waarin de Nederlandse economie en cultuur in kaart gebracht werd. De resultaten werden gezien als een bevestiging dat dance van niche uitgegroeid was tot 'een significante culturele en economische stroming'. Met andere woorden: dance was (en is) uitgegroeid tot een volwassen muziekstroming waar wel degelijk geld in verdiend kan worden, al dan niet door enkel en alleen dj's.
Bron: KPMG-rapport, 2012
In 2012 werd onderzocht dat de sector met 20,2% was gegroeid en in dat jaar een waarde vertegenwoordigde van 586,9 miljoen. Tevens leverde de Nederlandse dance-scene ruim 7.000 fte op, wat in de praktijk zoveel betekende als 10.000 voltijdbanen.
Bron: EVAR, 2012
Mary Go Wild
En dat ook de journalistiek dance serieus neemt, bleek wel toen Mary Go Wild verscheen, het vuistdikke boek (let op: bijna 600 pagina’s) dat 25 jaar dance in Nederland omschrijft. Redacteuren Arne van Terphoven en Gert van Veen openen hierin met: ‘Dance is, zeker in de nieuwe eeuw, breed uitgewaaierd in Nederland. Over ongeveer iedere dj, club of genre kan wel een apart boek worden geschreven.’ (…) ‘Nederland heeft zich internationaal weten te onderscheiden dankzij onder meer het Amsterdam Dance Event en evenementenorganisaties als ID&T, dat het wereldberoemde Sensation inmiddels naar 22 landen heeft geëxporteerd.’ En: ‘Het ontstaan van de immense dancecultuur zoals we die anno 2013 in ons land kennen, is een klein mirakel. Dansen is voor de Hollander altijd weinig meer geweest dan de klompendans en polonaise. Dus hoe kan het gebeuren dat er in het laatste decennium van de twintigste eeuw een nieuwe beweging ontstaan, waarin alles draait om het fysieke genot van een nacht lang dansen om jezelf te bevrijden van alle stijfheid van de dagelijkse sleur?’ Dat is inderdaad een interessante vraag, waarvan het eigenlijk nog steeds zoeken is naar een antwoord. Maar wat maakt het uit, feit is dat naast dj’s talloze ondernemers (zowel groot als klein) successen weten te behalen met dance.
Bron: Mary Go Wild
Gages
Businessmagazine Quote deed in januari 2015 een interessant onderzoek naar de gages van dj’s. Want als er één groep is die veel verdient met dance, dan zijn het de plaatjesdraaiers wel. Dit is wat volgens het onderzoek de dj’s verdienen per show (welke gemiddeld anderhalf uur duurt):
Calvin Harris: $350.000 – $500.000
David Guetta: $350.000
Tiësto: $350.000
Hardwell: vanaf $100.000
Martin Garrix: vanaf $100.000
Afrojack: $50.000 – $100.000
Armin van Buuren: $50.000 – $100.000
Oliver Heldens: $10.000 – $30.000
De waarheid zal ergens in het midden liggen, feit is wel dat er grof geld verdiend kan worden met dance. Logischerwijs is hier dan ook de nodige kritiek op geweest, zo is ID&T-voorman Duncan Stutterheim recent gestopt met zijn baan bij deze dance-tycoon. Aan Quotenet liet hij in januari 2015 weten: ‘De top-dj’s zijn te duur. Ster-dj's vragen zulke hoge gage's, €40.000 of (veel) meer, dat festivals zoals die van ID&T niet meer winstgevend te organiseren zijn. Zo klapt de bubbel'. It’s all about the money!
Bron: Quote en Quotenet