De 15-minute city is binnen handbereik met Voi’s micromobilitieit oplossingen

Redactie Baaz

In de stad van de toekomst is alles bereikbaar binnen een kwartier. Dat is de visie van Voi, het Zweedse e-stepbedrijf opgericht in 2018. Voi is marktleider in Europa op het gebied van elektrische deelsteps: dataspecialist Fluctuo laat zien dat anno april 2021 Voi haar competitie in Europa ver achter zich laat. Daarom richt Voi zich nu ook op Nederland om ook hier een goed netwerk aan te leggen voor gedeelde micromobiliteit. Nederland zou daarmee in de voetstappen treden van vele andere Europese landen, waaronder België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk waar in de steden al veel vormen van micromobiliteit te zien zoals deelfietsen, -steps en scooters. Micromobiliteit is een innovatieve duurzame vervoersvorm, waar voor meerdere landen, waaronder Nederland, nog veel te halen valt. De re-Voilution is begonnen, is Nederland er klaar voor? 

Voordelen 

Nederland is één van de laatste Europese landen waar licht elektrische voertuigen (LEV’en), zoals elektrische steps, nog niet zijn toegestaan op de openbare wegen. Dat is een onbenutte kans, want de toepassing ervan brengt vele voordelen met zich mee op het gebied van duurzaamheid, bereikbaarheid en innovatie. Door in te zetten op vormen van micromobiliteit kan kostbare openbare ruimte in de steden worden teruggewonnen van rijdende dan wel stilstaande auto’s. Overal in Europa wordt er al gretig gebruik van gemaakt: 7 miljoen ritten werden er met de Voi e-step gemaakt in slechts 7 dagen tijd. Geen wonder dat Voi het grootste bedrijf is in Europa op het gebied van micromobiliteit, en de nummer één aanbieder in alle actieve steden. De toename van e-stepgebruik en daarmee het terugdringen van autogebruik zal ook bijdragen aan de doelstellingen van Nederland om in 2030 49% minder CO2 uitstoot te produceren ten opzichte van 1990, en in 2050 95% minder dan in 1990. 

Bereikbaarheid  

Ook de bereikbaarheid binnen steden zal aanzienlijk worden bevorderd met de komst van gedeelde micromobiliteitsvormen. Het is een laagdrempelig alternatief voor de laatste reizigerskilometers. Nog het laatste stukje van station naar bestemming overbruggen? De Voi e-step is dan een makkelijke en groene manier. Tegenwoordig maken heel wat mensen gebruik van e-steps als aanvulling op het openbaar vervoer. Zo gaf 63% van de Voi-gebruikers aan e-steps en openbaar vervoer te combineren vóór Covid-19. De langetermijnvisie is om de dienst meer op het openbaar vervoer af te stemmen, zodat mensen zich efficiënt en duurzaam kunnen verplaatsen in zowel stadscentra als uitgestrekte stedelijke gebieden. 

Educatie en samenwerking 

De openbare ruimte is natuurlijk van iedereen. Daarom vindt Voi het belangrijk dat e-stepgebruikers sociaal en verantwoordelijk met de ruimte omgaan. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld werkt Voi nauw samen met lokale overheden om ervoor te zorgen dat gebruikers bewust zijn van hun verantwoordelijkheden op de weg en niet onnodig stoepen ophopen met e-steps. Om dit te bereiken zijn er in het VK speciale Voi ambassadeurs op straat die mensen voorzien van informatie en daarbij is er ook veel over richtlijnen te vinden op de app. Voi e-steps zijn uitgerust met een kentekenplaat zodat deze makkelijk te herkennen zijn. Ook zit er een 3-strike policy aan vast: gebruikers die vaker dan drie keer misbruik van de service hebben gemaakt riskeren een boete, of een (tijdelijk) verbod. 

Innovatie  

Daarbij zal de implementatie van een netwerk voor micromobiliteit ook de deuren openzetten naar andere technologische innovaties. Gemeentes kunnen meerdere transportvormen aanbieden en dit zal de ontwikkeling naar een groter aanbod van (gedeelde) micromobiliteit in de hand werken. Nederland kan dan dienen als proeftuin voor innovatieve en duurzame micromobiliteit. De overheid heeft in november de eerste concrete stappen richting het realiseren van het kader voor licht elektrische voertuigen (LEV'en) gezet. De realisatie hiervan zal pas in januari 2030 zijn. De visie van Voi is natuurlijker dat infrastructuur voor microbiliteit eerder wordt geïmplementeerd, zodat alle Nederlanders straks met gemak en op een duurzame manier binnen 15 minuten op bestemming zijn.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie