De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse: mini S-Klasse
De kaarten worden opnieuw geschud in de premium middenklasse. Mercedes-Benz opent vol de aanval op Audi, BMW en Lexus met de nieuwe C-Klasse. Dat doen ze onder meer met een flinke scheut luxe, de looks van de S-Klasse en optioneel zelfs luchtvering!
Ben je helemaal weg van de laatste generatie S-Klasse die Mercedes-Benz in mei van dit jaar presenteerde, maar is hij je iets te groot of te duur? Goed nieuws, want Mercedes-Benz heeft de S iets te heet gewassen en het resultaat C-Klasse (W205) gedoopt. Vooral als je de Exclusive-uitvoering bestelt, die de ster nog ouderwets op de motorkap heeft, zijn de gelijkenissen meer dan treffend. De andere uitvoeringen, van instapper tot sportieve AMG Line, hebben een grote ster in de grill. Iets wat voorheen was voorbehouden aan de sportieve Benzen.
Interieur
Niet alleen de buitenkant doet denken aan het topmodel, ook het interieur oogt een stuk chiquer dan dat van de vorige C en borduurt duidelijk verder op de nieuwe designtaal die met de S-Klasse werd ingezet. Op de officiële persfoto's zien zowel het Exclusive- als het meer sportieve interieur er piekfijn verzorgd en uiterst luxueus uit. Het is natuurlijk altijd even afwachten hoe het instapmodel, waar niet voor enkele tienduizenden euro's aan opties op zit, eruit ziet.
Luchtvering
Opvallend is dat je voor het eerst ook luchtvering kunt bestellen op de C-Klasse. Verder zien we ook veel veiligheidssystemen die op de S-Klasse debuteerden terug in de premium-middenklasser: Collision Prevention Assist Plus, Attention Assist, Distronic Plus, Brake Assist Plus en Enhanced Active Lane Keeping Assist.
Motorisering
Zoals tegenwoordig gebruikelijk, is de nieuwe C-Klasse groter, maar ook lichter en zuiniger. Dankzij toepassing van aluminium licht genoeg om aangedreven te worden door een nieuwe 1,6-liter basisdiesel met 115 of 136 pk. Je kunt ook kiezen voor een 2,1-liter diesel, deze brengt 170 of 204 pk's naar het asfalt. Ook de benzinemotoren zijn vooralsnog enkel vierpitters: de 1,6-liter C180 met 156 pk en de 1,9-liter C200 met 184 pk.
Bijtelling
Als zakelijke rijder ben je natuurlijk vooral benieuwd naar de bijtelling. De C220 Bluetec, de diesel met 170 pk en 400 Nm stoot 103 gram CO2 per kilometer uit en is daarom goed voor 20 procent bijtelling. De C180 benzine komt tot 116 g/km en valt daardoor eveneens in dit gunstigere tarief. Verder staat er nog een C300 Bluetec-hybride op stapel, waarvan ook een plug-in-versie komt. Wat deze in de bijtelling gaat doen is nog niet bekend.
Vanafprijzen
Prijzen beginnen bij 36.995 euro voor de C180, de C200 begint bij 39.995. Dieselen kan bij de introductie alleen nog met de C220 Bluetec en die heeft een vanafprijs van 42.995 euro.