De rol van kredietinformatiebureaus en hoe zij werken

De rol van kredietinformatiebureaus en hoe zij werken

Redactie Baaz

Experian Nederland en andere kredietinformatiebureaus spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van een financieel gezonde maatschappij en economische groei door het toegankelijk maken van krediet en diensten voor een breder publiek. Kredietverstrekkers en bedrijven worden zo in staat gesteld om de risico’s van kredietverstrekking te verminderen en verantwoord lenen te bevorderen.

De belangrijkste functie van kredietinformatiebureaus, zoals Experian Nederland, is het beschermen van consumenten tegen onverantwoord lenen en overkreditering. Daarom verzamelt, bewaart en rapporteert een kredietinformatiebureau krediet-gerelateerde (financiële) informatie van consumenten, waaronder aanvragen voor krediet of diensten. Dit doen ze op een zorgvuldige wijze conform wet- en regelgeving. Het gaat dan bijvoorbeeld om energieleveranciers, telecombedrijven of webshops.  

Het doel van deze informatie is dat een kredietverstrekker op de hoogte is van de betalingsgeschiedenis van de consument. Een kredietrapport geeft ook inzicht in het risico dat het afsluiten van een krediet met zich meebrengt. Het ondersteunt bedrijven bij de beslissing om een krediet af te sluiten en te begrijpen hoe waarschijnlijk het is dat de consument een betaling nakomt. Dit stelt de kredietverstrekker in staat om een weloverwogen beslissing, wat betreft kredietwaardigheid, te nemen.  

Wat doet een kredietinformatiebureau? 

Kredietinformatiebureaus verstrekken relevante informatie over de kredietwaardigheid van consumenten aan kredietverstrekkers. Deze informatie, in combinatie met de eigen bedrijfsregels en interne informatie van de aanbieder, bepaalt of krediet of toegang tot diensten wordt goedgekeurd of wordt geweigerd. De beslissing om met een consument in zee te gaan wordt uitsluitend door de kredietverstrekker genomen. Kredietinformatiebureaus beslissen niet of een kredietverstrekker al dan niet een overeenkomst aangaat met een consument. 

Verder stellen de kredietinformatiebureaus kredietrapporten en -scores op. Een kredietrapport geeft de betaalinformatie van een consument weer. Denk hierbij aan positieve/negatieve betalingservaringen uit het verleden en eventuele gerechtelijke uitspraken. Deze informatie wordt samengevat in een kredietrapport al dan niet in een zogenaamde risicoscore. Dit reflecteert statistisch gezien hoe groot de kans is op betaling. Dit maakt doorgaans slechts een klein onderdeel uit van de vele factoren die een kredietverstrekker meeneemt in haar besluitvormingsproces. 

Kredietinformatiebureaus en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) 

Hoe meer inzicht en begrip mensen hebben over kredieten en de informatie in de kredietrapporten, hoe makkelijker het is om hun algehele financiële welzijn op te bouwen en te versterken. Financiële gezondheid speelt een cruciale rol bij het mogelijk maken van toegang tot krediet en betaalbare diensten voor iedereen. Het is van uiterst belang dat kredietinformatiebureaus volledige transparantie bieden over wat zij houden en hoe zij de gegevens gebruiken.  

Alle kredietinformatiebureaus moeten voldoen aan de AVG-wetgeving. Experian Nederland verbindt zich aan de gedragscode van de Vereniging voor KredietInformatiebureaus (VvKi) en de op haar rustende verplichtingen die voortvloeien uit de AVG.  

Alle consumenten hebben het recht op toegang tot hun gegevens. Vraag hier inzage aan. Bezoek de Experian website voor meer informatie over hoe Experian Nederland consumentengegevens verwerkt, bewaart en deelt via www.experian.nl 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie