De sleutel tot een succesvolle transformatie
De sleutel tot een succesvolle transformatie

De sleutel tot een succesvolle transformatie

Redactie Baaz

Als een bedrijf zichzelf opnieuw probeert uit te vinden, kan er een hoop misgaan. Met de adviezen van CEO Eric Dee Long ligt een succesvolle transformatie in het verschiet.

Transformatie: aanpassen, samenwerken en teruggeven

​Een goede ondernemer weet wanneer hij de zaken anders aan moet pakken. Maar of een bedrijf nou moet inspelen op ontwikkelingen in de markt of juist een nieuwe markt wil bedienen, verandering is maar zelden makkelijk. Eric Dee Long, de CEO van USA Compression, weet als geen ander wat de sleutel is tot een succesvolle transformatie. 

​Leer je aan te passen 

De vader van Long moest voor zijn werk om de haverklap verhuizen, waardoor de jongen zich alleen al op de middelbare school zeventien keer moest aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Dat was leerzaam, want hij kreeg er veel doorzettingsvermogen van. Long werd uiteindelijk ingenieur en bekleedde diverse hoge functies in de olie- en gasindustrie, maar met het oog op de in rap tempo veranderende marktomstandigheden richtte hij in 1998 een bedrijf voor compressie-apparatuur op. De transformatie pakte goed uit, want USA Compression zou een grote speler in de markt worden. 

Transformatie lukt niet in je eentje

​Voor Long is het glashelder: het is onmogelijk om helemaal alleen successen te boeken. Zo is hijzelf Caterpillar-dealer Randy Engstrom bijvoorbeeld dankbaar, omdat die hem vanaf het begin af aan steunde, begeleidde en vertrouwen in hem uitsprak, ook toen USA Compression er financieel gezien niet al te rooskleurig voor stond. Ook prijst de CEO zich gelukkig met de 450 medewerkers die zijn producten maken, verkopen en onderhouden. 'Veel ondernemers komen in de problemen door hun ego', zegt hij tegen Forbes. "We zijn een team, het gaat niet om de baas.'

Neem de juiste mensen aan

Meerdere factoren kunnen tot zakelijk succes leiden, maar goed personeel is volgens Long echt onmisbaar om een bedrijf gezond te houden. Volgens Long is de ideale werknemer innovatief, bereid om verantwoordelijkheid te dragen en heeft hij of zij passie voor zijn vak. De CEO wil ook dat zijn personeel in allerlei opzichten de ondernemingsgeest van USA Compression gestalte geeft. 'Hun werk verbindt hen', vertelt hij. 'Als je in een moeilijke situatie zit, heb je alleen de allerbeste mensen nodig. Wij zijn erin geslaagd om de concurrentie op dat vlak af te troeven.'

​Deel je succes met anderen

Als een transformatie zijn vruchten afwerpt, is het ook zaak om iets terug te geven aan de gemeenschappen waarin je bedrijf actief is. Dat draagt immers bij aan duurzaam succes. Voor USA Compression is die maatschappelijke betrokkenheid al jaren een kernwaarde. Het bedrijf werkt bijvoorbeeld samen met het Texas Advocacy Project, een organisatie die vrouwen en kinderen in crisissituaties juridisch bijstaat. Zelf probeert Long zijn succes te delen door als adviseur andere ondernemers te helpen die voet aan de grond willen krijgen in de energiemarkt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie