De slimme winkelier: 8 tips om kosten te besparen
De slimme winkelier: 8 tips om kosten te besparen

De slimme winkelier: 8 tips om kosten te besparen

Redactie Baaz

Een ondernemer met eigen winkelruimte moet tegenwoordig nóg vaker zijn portemonnee trekken. Overheadkosten, personeel, boekhouding, om over die vermaledijde energierekeningen nog maar te zwijgen. Ligt u er wakker van? Dan bent u niet de enige. Gelukkig kunnen een aantal (vaak) eenvoudige ingrepen al soelaas bieden. Jacco Roks, Manager Sales Support en Erik van der Zwaan, Manager B2C Facility van Vodafone geven tips. 

Tip 1 Heroverweeg de openingstijden

Elk half uur dat u open bent, kost geld. Deel een dag eens op in halve uren. Welke daarvan zijn het meest winstgevend? Op welke tijdstippen draait u break-even en waar zitten de dal-momenten? Overweeg sluiting op dal-momenten en benut die tijd om uw online verkoopkanalen te optimaliseren. Bevindt de winkel zich in de buurt van een winkelcentrum, dan is het interessant om rekening te houden met de openingstijden daar.

Erik van der Zwaan: “Koopavond heeft de laatste jaren fors ingeleverd aan populariteit, in tegenstelling tot koopzondagen, waarop de grootste groei in omzet plaatsvindt.”

 

Tip 2 Sla handen ineen met leveranciers

Heeft u een bestendige relatie met uw leverancier(s)? Dan zijn zij bij uitstek de partij waar u mee in overleg kunt over kosten en inkoop. Een trouwe leverancier is immers ook gebaat bij uw cashflow. Welke producten kunt u groter inkopen tegen een gereduceerd bedrag? Welke artikelen kunt u vervangen voor gelijksoortige exemplaren tegen een lagere inkoopprijs en een hogere marge? 

 

Tip 3 Ontdek de benefits van refurbished hardware

De kracht van recyclen. U hoeft niet diep in de buidel te tasten voor de beste pinsystemen, laptops, smartphones en tablets. Refurbished (‘gerenoveerde’) apparaten kunnen vaak nog jaren mee.  

Jacco Roks: “Met refurbished hardware kan wel tot 70 procent bespaard worden op hardware-kosten.” Een refurbished apparaat wordt uit elkaar gehaald, grondig opgeschoond en zo nodig gerepareerd, voordat deze opnieuw in de verkoop gaat. Zo koopt u een ‘zo goed als nieuw’ apparaat. “Bovendien is de BTW op uw aanschaf van een officieel ge-refurbished apparaat gewoon aftrekbaar.“

 

Tip 4 Ga aan de slag met een inventory managementsysteem

Structuur brengen in uw voorraad is niet het fijnste klusje, maar wel cruciaal. Gelukkig zijn er prettige managementsystemen die u daarbij kunnen helpen. Gebruikt u een inventory managementsysteem, dan worden in- en verkopen direct automatisch verwerkt in uw cijfers, waardoor de voorraad altijd correct is. Het scheelt niet alleen tijd, maar geeft ook inzicht in overschotten, welke artikelen u het best verkoopt en welke blijven liggen (dus te elimineren zijn).

 

Tip 5 Deur dicht, LED-lamp aan

Verduurzamen loont. Door de winkeldeur te sluiten bespaart u tot wel 43 procent op uw energierekening. Loopt u niet warm voor een dichte deur? Bang om klanten te verliezen? Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde consument niet terugdeinst voor een gesloten deur. 

Erik van der Zwaan: "Sinds medio november 2022 werken we met gesloten deuren in 78 van de 105 Vodafone en Ziggo winkels. De overige 27 winkels hebben bijvoorbeeld de deuren nog (deels) open omdat ze in een overdekt winkelcentrum zitten. Dit beleid voeren we om enerzijds het klimaat in de winkel aangenamer te maken en anderzijds een besparing te realiseren op gas en elektra. De jaarafrekeningen voor gas en elektra zijn eind februari 2023 opgemaakt en we zien op gas een afname van 45 procent en op elektra een afname van 13 procent.”

 

Tip 6 Omarm de cloud

Wanneer u in de cloud werkt, komt u zelden voor verrassingen te staan. U weet exact welke services u afneemt en wat daarvan de kosten zijn, in tegenstelling tot complexe ICT-oplossingen en dataservices die buitengewoon duur en inflexibel zijn. Bovendien werkt u in de cloud (relatief) veilig door middel van automatische safety-updates en is data overal en altijd beschikbaar én deelbaar. Er zijn overigens meerdere manieren om in de cloud te werken. U kunt wellicht al uit de voeten met een public cloud zoals Google Drive. Meer body nodig? Dan bieden private cloud-services zoals UNIT4 je op maat gemaakte cloud-mogelijkheden, exclusief voor uw organisatie. Let wel; hoe exclusiever, hoe imposanter het prijskaartje.   


Tip 7 Maak werk van omni-channel

Ondernemers die naast een fysieke zaak ook producten online verkopen genereren doorgaans meer omzet. Bij omni-channel maakt u gebruik van uw fysieke en online verkooppunt(en), waarbij de customer experience en de prijs hetzelfde blijven. De kern van omni-channel zit ‘m in een naadloos afgestemde, uniforme uitstraling, communicatie, informatie en marketing. Het geeft uw klanten overal dezelfde beleving, wekt vertrouwen, biedt extra service en zorgt ervoor dat zowel de data van fysieke als online aankopen gecentraliseerd zijn in één overzichtelijk systeem. 

Ingewikkeld? Gelukkig hoeft u het wiel niet helemaal zelf uit te vinden. Er bestaan tal van omni-channel pakketten die daar uitstekend bij kunnen helpen. Met softwarepakketten zoals Lightspeed en Anrova bijvoorbeeld, kunt u op één centraal punt al uw channels beheren. 

 

Tip 8 Probeer eens een pre-order systeem

Een pre-order is feitelijk een reservering voor een bepaald product dat nog niet leverbaar is. Werken met een pre-order systeem helpt u om verkopen vast te leggen en geeft bovendien inzicht in de vraag naar het product. Zo kunt u heel effectief uw productiehoeveelheden managen en gaat u risico’s rondom levering en bevoorrading uit de weg.

Benieuwd naar wat u nog meer kunt doen? Kijk voor meer zakelijke inspiratie op de V-Hub.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie