De vijf meest creatieve recruitmentoplossingen van dit moment
Tientallen nieuwe monteurs, horecapersoneel of IT‘ers aannemen in een korte tijd… Onmogelijk? Niet als je het aan Noud Baijens, oprichter en directeur bij recruitment process outsourcing (RPO) bureau Pro Contact, vraagt. Noud bevindt zich al jaren in de recruitmentbranche en heeft sindsdien een eigenzinnige kijk op het vak ontwikkeld.
De huidige krapte op de arbeidsmarkt brengt allerlei uitdagingen met zich mee die de jacht op nieuw personeel behoorlijk kunnen dwarsbomen. Denk aan de opkomst en populariteit van uitzendplatformen of aan de fikse stijging van uurlonen die worden geboden in de strijd om personeel binnen te halen. Daarnaast kampen bepaalde sectoren met personeelstekort omdat mensen zich tijdens de coronaperiode hebben laten omscholen. Toch zijn er volgens Noud talloze creatieve manieren om efficiënt en met succes personeel te werven. Hieronder deelt hij zijn top vijf meest creatieve recruitmentoplossingen van dit moment.
1: Opleiden
Vakbekwame mensen zijn schaars en hebben in de meeste gevallen al een goede baan. Wanneer een bedrijf meerdere mensen tegelijkertijd zoekt, biedt intern opleiden uitkomst. Van alle creatieve oplossingen is dit de meest gehanteerde en geadopteerde manier binnen het bedrijfsleven. Neem als voorbeeld vervoerorganisatie Arriva en bouwbedrijf VolkerWessels. Beide bedrijven zoeken vaak niet één persoon, maar meerdere voor het vervullen van dezelfde functie. Dan is het intern opleiden van personeel een effectief redmiddel om hen in een korte periode vakbekwaam te maken. Deze manier is ook goed toe te passen in de zorgsector, zoals grote zorginstellingen, en het MKB. Neem als voorbeeld een klein autoschadebedrijf die op zoek is naar een ervaren calculator. In plaats van oneindig te zoeken naar het schaap met de vijf poten, kan het bedrijf ook twee junioren in dienst nemen en intern opleiden.
Bedrijven moeten het heft in eigen handen nemen om niet-gekwalificeerde mensen gekwalificeerd te maken. Vergelijk het met een uitgebreid inwerktraject. Bovendien, gekwalificeerd of niet, nieuw personeel moet altijd zo’n 30 á 40 procent intern opgeleid worden. Denk aan het leren kennen van het bedrijf, de cultuur en de dienst en/of product.
2: Zij-instromers
Door gebruik te maken van de juiste zoekcriteria in een wervingscampagne zijn zij-instromers het potentieel dat bedrijven moeten benutten. In plaats van uit te gaan van opleiding en werkervaring, leg je in dit geval meer de focus op competenties en vaardigheden die matchen met de functie. Veel bedrijven zoeken nog altijd naar de perfecte kandidaat, maar die heeft vaak al een hele goede baan. Zeker in deze markt. Door een gebrek aan communicatie zijn bedrijven niet altijd doordrongen van de overspannen situatie op de arbeidsmarkt. Maar wanneer een bedrijf doorheeft dat met zijn of haar eisen nooit iemand door de selectie heen komt, ligt het speelveld open voor het aantrekken van zij-instromers.
3: Onbenut arbeidspotentieel
Het onbenut arbeidspotentieel bestaat in Nederland uit meer dan één miljoen mensen. Tegelijkertijd worden honderdduizenden vacatures niet ingevuld. En dat terwijl deze groep best bereidwillig is om de handen uit de mouwen te steken. Alleen hebben deze mensen net een extra zetje nodig om weer onderdeel uit te maken van de arbeidsmarkt. Bedrijven moeten serieus gaan kijken naar manieren om hen in beweging te krijgen. Een persoonlijke benadering zou een goede eerste stap kunnen zijn, maar er moet ook kritisch gekeken worden naar de manier waarop het werk wordt ingedeeld en de hoogte van salarissen. Zo moet het voor alleenstaande moeders aantrekkelijk zijn om te werken zonder dat zij er daardoor op achteruit gaan, door bijvoorbeeld de hoge kosten voor de kinderopvang.
4: Hybride werken
Wanneer bedrijven thuiswerken faciliteren en toejuichen, worden zij vaker gezien als een aantrekkelijke werkgever. Doordat reistijd komt te vervallen en werktijden flexibeler in te richten zijn, worden vacatures ineens vele malen interessanter en daarmee de kans op het vervullen groter. Inmiddels heeft hybride werken zich meer dan bewezen en mensen vinden het prettig om niet elke dag meer naar kantoor te hoeven reizen. Met dit in gedachten kun je het je als bedrijf permitteren om het zoekgebied te verruimen. De kwaliteit van het werk blijft ook op afstand van hoog niveau, door minder afleidingsfactoren misschien nog wel hoger dan wanneer er op kantoor wordt gewerkt.
5: Werven in het buitenland
Soms is ons kikkerlandje te klein en kun je niet vinden wat je zoekt. Gelukkig zijn er ook functies waarbij het personeel de Nederlandse taal niet hoeft te beheersen. Vooral binnen de IT-sector kun je gebruik maken van developers uit het buitenland. Programmeertalen worden gebruikt door IT’ers over de hele wereld. Door je niet blind te staren op Nederlanders, vergroot je de vijver aanzienlijk. Een andere sector dat zich hier goed voor leent is de horeca. In veel landen is er een overvloed aan horecapersoneel. Maak daar gebruik van. Op dit moment zijn wij in veertien landen actief om personeel te werven: developers in India, vrachtwagenchauffeurs in Polen, sales in Amerika, timmermannen in Roemenië, koks in Duitsland, werkvoorbereiders in België en zorgpersoneel uit Spanje. Onderzoek in welke landen jij het beste kunt werven en benut het potentieel!
Effectieve online recruitment campagne Om onder de aandacht te komen bij de zojuist genoemde groepen is een employer branding campagne een effectieve vorm van online recruitment. Met deze vorm positioneert een bedrijf zich als een aantrekkelijke werkgever, wat voor meer traffic naar de website en vacatures zorgt. Kandidaten die binnen de doelgroep vallen, gebaseerd op kenmerken zoals woonplaats en opleiding, zien automatisch de advertenties verschijnen als zij op onder andere Facebook, Instagram en TikTok kijken. Werven via social media is efficiënt omdat je een enorm bereik genereert, óók bij mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Het is daarom van groot belang dat je in de advertenties laat zien waarom het zo leuk is om bij jou te werken. Kortom, awareness creëren is een onmisbaar onderdeel van een goede recruitmentstrategie.