Derde partijen verdienen 61% van Amazon's omzet, 10% meer dan vijf jaar geleden
In de afgelopen tien jaar heeft Amazon een aanzienlijke stijging gezien in het aantal en de omzetwaarde gegenereerd door zijn externe verkopers, die uitgroeiden tot de op één na grootste inkomstenstroom voor de e-commerce gigant.
Volgens gegevens van AltIndex.com genereerden third-party (3P) verkopers 61% van de omzet van Amazon in Q1, oftewel 10% meer dan vijf jaar geleden.
Amazon's netto-omzet gegenereerd door 3P verkopers is in vijf jaar meer dan verdubbeld
Er zijn verschillende manieren om te verkopen op Amazon. De e-commerce gigant biedt verschillende bedrijfsmodellen aan verkopers, zoals groothandel, drop shipping, private labels en arbitrage. Het belangrijkste verschil is echter tussen de eerste- en derde-partij verkopers.
De meeste verkopers van de eerste partij zijn groothandelsverkopers die hun inventaris aan Amazon verkopen. De e-commerce gigant treedt op als eigenaar van deze producten, beheert de prijsstelling en verzending, maar zorgt in ruil daarvoor voor voorrang bij verkoop en vertrouwen in het merk. Omdat de meeste first-party verkopers als leveranciers werken, hebben ze echter beperkte controle over de verkoop en logistiek.
Aan de andere kant hebben verkopers van derden veel meer flexibiliteit bij het verkopen op het platform van Amazon. Dit type verkoop wordt mogelijk gemaakt door de Fulfilment by Amazon (FBA) overeenkomst, wat betekent dat verkopers nog steeds optreden als verkopers, eigenaar zijn van het product en de prijs bepalen, terwijl Amazon de verzending en opslag beheert. In ruil daarvoor brengt de e-commerce gigant commissies, verzendkosten en gerelateerde servicekosten in rekening, wat de op één na grootste inkomstenstroom is geworden.
Het aandeel betaalde eenheden dat door externe verkopers op Amazon wordt verkocht, is de afgelopen vijf jaar aanzienlijk gestegen. Volgens Statista en de officiële bedrijfsgegevens genereerden externe verkopers in 2018 ruwweg 50% van de totale omzet van Amazon. Tegen het einde van 2020 is dit cijfer gestegen naar 55%. De stijgende trend zette zich vorig jaar voort, met 3P verkopers die 59% van de verkopen op het platform genereerden. Sindsdien steeg hun aandeel met 2% en bereikte het een recordhoogte van 61% in Q1 2024.
Dit cijfer zal tegen het einde van het jaar waarschijnlijk blijven groeien, omdat Amazon onlangs de fulfillmenttarieven heeft aangepast en een lage inventarisprijs heeft geïntroduceerd die succesvolle verkopers met hoge voorraadniveaus bevoordeelt om 3P-verkoop nog aantrekkelijker te maken voor verkopers.
Amazon verdiende bijna een half triljoen dollar via zijn 3P verkopersdiensten in vijf jaar tijd
Amazons 3P-verkoopformule heeft het bedrijf enorme winsten opgeleverd en heeft de verkoop in de loop der jaren omhoog helpen schieten. In 2018 bedroeg de netto-omzet van Amazon via de diensten van externe verkopers 42,7 miljard dollar. Twee jaar later was dit cijfer praktisch verdubbeld tot meer dan 80 miljard dollar.
In de daaropvolgende jaren is de groei echter net zo indrukwekkend, met een totale netto-omzet van derden die in 2022 naar $ 107 miljard springt. Statistieken laten zien dat de jaarlijkse nettoverkoopwaarde daalde tot 96 miljard dollar in 2023, maar de e-commerce gigant verdiende nog steeds bijna een half biljoen dollar via zijn 3P diensten in de afgelopen vijf jaar.
Het volledige verhaal en de statistieken zijn hier te vinden.