Detailhandelcijfers ING: vijfmaal optimisme
Vrolijkstemmende cijfers van het ING Economisch Bureau: de detailhandel zal naar verwachting in het komende jaar met twee procent groeien. We zetten de 5 uitblinkers op een rij.
Supermarkten: still going strong
De supermarkten blijven de meest betrouwbare rots in de detailhandel-branding. De omzet in de supermarktbranche neemt volgens het ING Economisch Bureau in 2016 met 2 procent toe. Deze branche heeft weinig last van de nog steeds woelige sector. Wel zullen de AH's en Jumbo's de kleine, biologische winkels in de gaten moeten houden. Exclusief, luxe en niche wordt steeds belangrijker.
Speciaalzaken: let op je doelgroep
Speciaalzaken hebben het minder gemakkelijk. Voor hen is het van belang om openingstijden en doelgroep op elkaar af te stemmen. Momenteel realiseren supermarkten vier procent van hun omzet op zondag en acht procent in de avond. Die momenten zijn vooral populair bij jongeren en werkenden. Dit zijn qua koopkracht en qua toekomstige bestedingen interessante doelgroepen voor de speciaalzaak.
Kledingbranche: pure players en local heroes
Eindelijk goed nieuws voor de kledingbranche. Dankzij de groei en meer koopkracht besteden we meer aan een kek jasje of superdeluxe jeans van Italiaanse snit. Na zeven jaar krimp, stijgt de omzet – hoewel voorzichtig - weer. De dominantie van internationale winkelketens en pure players zal toenemen. Toch kunnen lokale ondernemers tegengas geven, zolang ze maar excelleren op hun terrein.
Woninginrichting: van dal naar top
In de laatste zeven jaar moest de sector woninginrichting een groot verlies aan omzet incasseren. Maar deze branche kruipt klimt snel uit het dal. Dankzij de economische groei en een sterk herstel van de woningmarkt, behoorde de sector in 2015 tot de sterkst groeiende segmenten. Voor geheel 2015 verwacht men een groei in omzet van winkels in woninginrichting van 5,5 procent. Ook volgend jaar stijgt de omzet, maar dan met 2,5 procent.
Automotive: is vergrijzing de redding?
Ook hoopvolgevende automotive-cijfers. In 2015 stijgt het aantal registraties van nieuwe personenauto’s naar verwachting tot 435.000. De opleving wordt veroorzaakt door de zakelijke markt. Een hogere vervangingsvraag en fiscale aanscherping (bijtelling) zijn de drijfveren achter deze groei. Grote zorg blijft de particuliere markt, die op een laag niveau opereert. Toch is er hoop, vergrijzing kan de komende 10 jaar een belangrijke stimulans zijn voor herstel van de particuliere markt. Onder de sterk groeiende groep van 65-plussers zal het autobezit namelijk toenemen.