Drie tips voor social media in de horeca
Hoe kun je social media effectief inzetten voor je hotel of restaurant? Jonathan Fokker van Sociaal Media voor Ondernemers geeft drie inspirerende voorbeelden hoe je social media inzet in de hotel- en restaurantbranche.
1. Corinthia hotel geeft 5 sterren service via Twitter
Voor Corinthia hotels is de klant het centrum van alles wat ze doen en gebruiken ze Twitter op een persoonlijke, eenvoudige manier voor het verlenen van service en het creëren van ambassadeurs voor het hotel. Via Twitter luisteren ze naar wat klanten zeggen VOOR dat ze naar het hotel gaan, TIJDENS en NA het verblijf. Een voorbeeld: een man wilde inchecken in één van de hotels, maar helaas was er tegelijkertijd een groep aan het inchecken waardoor hij lang moest wachten. Hij verstuurde een Tweet dat hij een ‘verschrikkelijke incheckervaring’ had.
Het marketingteam pikte deze tweet op en bood via Twitter meteen excuses aan, waarschuwde het betreffende hotel en de man werd meteen geholpen. Een uur later schrijft de man op Twitter: ‘Vergeet mijn laatste tweet. Geweldige service bij het Corinthia Hotel. Ze dragen echt zorg voor hun klanten!’ De volgende drie dagen gedurende zijn verblijf tweette de man regelmatig hoe geweldig het hotel was.
2. 4Food laat klanten bestellen via Twitter
Biologisch restaurant 4Food uit New York laat klanten bestellen via Twitter. De bedienden lopen met iPads om bestellingen op te nemen en de Twitter-stream van de bestellingen wordt geprojecteerd op een groot scherm. Daarnaast kunnen klanten hun eigen burger samenstellen en online bestellen. 4Food is creatief, anders, gebruikt social media voor service en maakt een goede koppeling tussen online en offline.
3. Pizza Hut schrijft activerend
Pizza Hut gebruikt haar Facebook pagina voor het verspreiden van mooie foto’s van hun pizza’s en shakes. Foto’s zeggen veel meer dan woorden. Daarnaast gebruiken ze ‘calls to action’ om mensen te activeren om hun content te delen. Hierinder een simpele actie die meerdere keren gedeeld werd.