Duurzaam uitgaven doen: wat we kunnen leren van het Europese financiële landschap

Duurzaam uitgaven doen: wat we kunnen leren van het Europese financiële landschap

Redactie Baaz

Steeds meer winkels verdwijnen uit het straatbeeld. Zo werd recent bekend dat Big Bazar een deel van de winkels in Nederland sluit. Daarnaast zien we in heel Europa grote verschuivingen. Groot-Brittannië zag in vijf jaar 6.000 van zijn winkels verloren gaan, H&M liet in Europa kledingwinkels over de gehele linie sluiten en Duitsland ziet dat het laatste warenhuis Galeria Karstadt Kaufhof tegen het einde van 2023 bijna de helft van zijn filialen sluit.

Europese Ondernemers en de Balans tussen Financiële Onzekerheid en Duurzaam Ondernemen in 2023

Dit doet me direct denken aan de grote uitdaging waar ondernemers voor staan en de taak die ze hebben als het gaat om het voortbestaan van hun bedrijf. Ondanks signalen dat het langzaam maar zeker de goede kant opgaat - het IMF stelde bijvoorbeeld zijn voorspelling voor wereldwijde groei in 2023 bij van 0,2 naar 3% - hebben bedrijven door financiële instabiliteit de afgelopen jaren in een achtbaan gezeten.

Bestedingspatronen van bedrijven zijn nog nooit zo veranderd en in het algemeen is er een omslag geweest van extreme drang om te groeien naar duurzamer en efficiënter ondernemen. Ondernemers kunnen soms beter denken als kamelen dan als eenhoorns. Zij kunnen immers goed omgaan met extreme omstandigheden.

Maar om dit te realiseren, moeten bedrijven blijven focussen op slimme uitgaven en ervoor zorgen dat hun budgetten top of mind zijn bij elk gesprek en iedere beslissing. Maar zoals de meeste ondernemers weten, zijn ze onderdeel van een groter netwerk waar ze veel van kunnen leren. Denk maar aan hoe anderen omgaan met geld.

Inzichten in bedrijfsuitgaven door heel Europa

Het kan moeilijk zijn om te weten waar je uitgaven moet verhogen of verlagen. Ons State of Spending 2023 rapport benadrukte het verschil in de verdeling tussen landen in Europa.

Gemiddeld verhoogden landen hun investeringen op het gebied van cybersecurity, marketing, bedrijfstrainingen en binnenlandse reizen. In Nederland en Denemarken gaven we echter aan dat helemaal niet van plan te zijn uitgaven te verlagen. Frankrijk was een uitschieter en slechts van plan om de uitgaven in één categorie te verhogen (abonnementen) en op alle andere vlakken te verlagen.

Ondanks deze verschillen zijn er een aantal gemeenschappelijke trends in Europa waarneembaar met betrekking tot bedrijfsuitgaven. Om deze te identificeren, hebben we gekeken naar klantfacturen en data over uitgaven van november 2021 tot april 2023 om te analyseren in welke categorieën bedrijven in Europa meer en minder investeren en wat er op de achtergrond is geraakt.

Reizen

Of je het nu leuk vindt of niet, maar zakelijk reizen is terug naar normaal. Buitenlandse reizen leken door de pandemie en beperkingen op de kosten tot het verleden te behoren. Toch blijkt uit nieuw onderzoek van de European Travel Commission dat het aantal zakenreizen met 4% is gestegen en 9% van de respondenten van plan is om in de toekomst een werkgerelateerde reis te maken.

Dit toont aan dat, ondanks de voortzetting van hybride en remote werken, persoonlijke ontmoetingen een krachtig goed blijven. Misschien zelfs nog meer nu de norm voor veel interacties op het werk Zoom of Slack is. Dit maakt het nog belangrijker voor bedrijven om hun uitgavenbeleid op orde te hebben, zodat uitgavenlimieten en do's en dont's allemaal in orde zijn voordat je werknemers op pad gaan.

Marketing

Sinds de pandemie zijn marketingbudgetten gestaag aan het dalen. Gartner laat zien dat ze onlangs hun laagste niveau hebben bereikt, met een daling tot 6,4% van de totale bedrijfsomzet. De algemene regel is dat marketingbudgetten als een baksteen naar beneden vallen bij de eerste tekenen van moeilijkheden, en weer omhoog schieten als de omstandigheden beter worden.

Helaas is er nog lang geen rust. Er wordt dan ook verwacht dat deze trend zich zal voortzetten, maar belangrijk is dat marketing wordt gezien als meer dan zomaar een kostenpost van een bedrijf en elke bezuiniging goed verantwoord moet worden. Verder zouden leiders moeten afwegen of het zinvol is om veel te investeren in marketing wanneer een deel van de concurrentie op zwart is gegaan.

Software

Met de pandemie zijn er ook veel onkosten gemaakt voor apps. Er kon makkelijk software aangekocht worden, waardoor werknemers hun bedrijf belasten met elke app die hen verbonden kon houden in tijden zonder verbinding. Toen kwamen de bezuinigingen, omdat budgetten opdroogden en er strategieën werden gezocht om de enorme takenlijsten waarmee de werknemers moesten werken, inzichtelijk te maken.

Tegenwoordig is consolidatie de middenweg. Bedrijven moeten zich richten op het behouden van de apps die er toe doen en ervoor zorgen dat hun teams allemaal met dezelfde software werken, ongeacht of dit remote is of op kantoor. Om te beginnen moeten teams werken met één bron van waarheid wanneer ze zicht willen houden op abonnementen, gebruikstarieven en terugkerende zakelijke betalingen om vervelende verrassingen voor te zijn.

Hardware

In tegenstelling tot dalende softwarekosten, stijgen de kosten van hardware. Nu het aantal terugkerende werknemers op zijn hoogtepunt is, zorgt dit voor meer investeringen in persoonlijke hardware.

Maar zelfs als het aantal werknemers op kantoor hetzelfde is als in 2019, is de manier waarop mensen werken drastisch veranderd. Daarom moeten leiders in de analyses van hun uitgaven en werknemersgedrag duiken om ervoor te zorgen dat hun bestedingen klaar zijn voor de toekomst en niet terugvallen in oude patronen.

Slimmer uitgeven, niet meer

Kijken naar uitgaventrends in Europa is een waardevolle manier voor bedrijven om te zien hoe anderen duurzaam besteden. Toch zullen er altijd trends zijn die uniek zijn voor bedrijven en hun werknemers.

Hoe dan ook, de oplossing die altijd blijft bestaan is zichtbaarheid. Hoe meer bedrijven energie steken in het overzicht te houden van alle inkomsten en uitgaven, hoe beter ze in staat zijn om zaken aan te passen voor de lange termijn. Dit is hoe bedrijven, ondanks de druk waar ze nu mee te maken hebben, duurzaam kunnen blijven besteden en iedere cent laten meetellen.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie