E-mail belangrijkste zakelijke communicatievorm

E-mail belangrijkste zakelijke communicatievorm

Redactie Baaz
Email is zowel binnen als buiten de normale werkuren de belangrijkste communicatievorm tussen medewerkers. Dit blijkt uit een recent Brits onderzoek van Opinion Matters.

Hoewel chat- en sms-diensten steeds meer in trek zijn, gaat bij de helft van de werknemers op zakelijk gebied de voorkeur naar e-mail. Een kwart van de respondenten heeft liever een persoonlijk gesprek en 23,6 procent pakt eerder de telefoon. Maar een kleine 2,6 procent geeft de voorkeur aan chatdiensten.

Met name door de toegankelijkheid van het medium (tablet, smartphone) checken medewerkers hun zakelijke e-mails ook in hun vrije tijd. Bijna 75 procent van de mkb-werknemers bekijkt zijn zakeninbox in het weekend en 44 procent kijkt nog even na elf uur 's avonds. Iets meer dan de helft bekijkt zijn zakelijke mail zelfs in de vakantie.

E-mail is voor velen zelfs zo belangrijk, dat ze ook in minder gepaste situaties het niet kunnen laten een blik te werpen op hun inbox. Zo geeft 6 procent van de werknemers toe zijn zakenemail gecheckt te hebben tijdens de bevalling van zijn partner. 10 procent deed dit ook tijdens een bruiloft en 7,5 procent van de ondervraagden keek tijdens schoolevenementen van hun kind.

Naast communiceren gebruikt de helft van de mkb-werknemers het communicatiemiddel ook als database voor informatie. Iets meer dan 30 procent archiveert hun zakelijke mail en twee derde staat e-mails op in mappen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie