Echt HEMA. Echte marketinghelden
HEMA achter vele marketingstunts
Het zijn donkere tijden voor de Nederlandse retailketens en winkelstraten. Ze vallen als dominosteentjes om (V&D, Macintosh) of worden ternauwernood en in sterk afgeslankte vorm gered.
Ook HEMA heeft het moeilijk. Maar wij willen hier een lans breken voor de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam (sinds 1926). Het oer-Hollandse warenhuis had en heeft het – in Nederland – moeilijk door dalende omzetten en gekonkel met franchisenemers. Tot zover de negatieve kant van de medaille.
Herkenbaar en sympathiek HEMA
Want hetzelfde HEMA is nog steeds een kampioen in uiterst sympathieke en eenvoudige campagnes. De commercials, advertenties en online banners zijn herkenbaar uit duizenden. De rookworsten, Jip & Janneke-kopjes, onderbroeken en overhemden of tompoezen: je weet wat je - in tegenstelling tot sommige kwakkelende of gevallen concurrenten - mag verwachten van de winkel.
Naast de reguliere marketing valt de keten ook op dankzij andere acties, al dan niet in samenwerking met retail-vreemde partijen. Een uiterst hippe liaison met het designcollectief MOAM, bijvoorbeeld. Naast een reguliere kledinglijn te koop bij de HEMA, brachten de twee partijen twee collector items uit. Een shirt en een gebreide trui met daarop een afbeelding van de iconische rookworst. Resultaat: binnen de kortste keren uitverkocht en voor een veelvoud te koop op Marktplaats.
Cult in Frankrijk
Daarnaast is HEMA actief in onze buurlanden. Het merk is inmiddels cult in Frankrijk met flink wat winkels, maar doet het ook behoorlijk in Duitsland, België, Luxemburg, Spanje en zelfs fashionable Londen.
Daarmee bewijst de keten nog steeds te beschikken over een zeer gezonde Nederlandse handelsgeest. Laten we hopen dat HEMA het wel gaat redden!
Naast HEMA zijn ook Hi (RIP) en G-Star en Dopper onze marketinghelden...