Eén op de drie Nederlanders laat rekening vaker liggen

Eén op de drie Nederlanders laat rekening vaker liggen

Redactie Baaz

Steeds meer Nederlanders kampen met geldproblemen, blijkt uit het jaarlijkse European Consumer Payment Report (ECPR) van credit managementorganisatie Intrum, onder 1.000 Nederlandse consumenten. Zo geeft bijna een derde (30%) van de Nederlanders aan dat ze in de afgelopen twaalf maanden minimaal één of meerdere keren een rekening niet of te laat hebben betaald. Vorig jaar lag dit percentage lager. Toen liet 23 procent zijn rekening vaker liggen.

Geldgebrek speelt grote rol

Bijna de helft (47%) van de Nederlanders geeft geldgebrek aan als belangrijke reden voor het niet of later betalen van hun rekeningen. Ook dit percentage is met ruim 10 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Andere redenen voor het niet of later betalen van rekeningen zijn simpelweg het vergeten om te betalen (47%), gevolgd door technische issues tijdens het betaalproces (12%) en het feit dat er op een bepaald moment onvoldoende saldo was door achterstallige uitbetalingen vanuit overheidsinstanties (6%). Verder heeft 15 procent van de Nederlanders, in het afgelopen jaar, minimaal één of meerdere keren de limiet van hun creditcards bereikt of zelfs geld geleend om rekeningen te kunnen betalen.

Nederlanders zijn kritisch als het gaat om welke rekeningen ze voorrang geven. Als eerst worden de woonlasten betaald. Het betalen van de hypotheek (30%) en de huur (29%) zijn rekeningen die door Nederlanders het belangrijkst vinden. De rekening van het gas, water en elektra (19%) sluit de top drie af. Het is duidelijk dat variabele lasten minder prioriteit hebben.

Bedrijven dubbel geraakt

De gestegen loonkosten, maar ook de stijging van energie- en grondstofprijzen hebben het afgelopen jaar stevig ingehakt op de winstmarges van bedrijven. Daar bovenop komt nu het groeiende probleem van geldgebrek onder consumenten met wanbetaling als gevolg. Geldgebrek (47%) is echter niet de enige reden waarom Nederlanders te laat betalen. Ongeveer de helft van de consumenten die laattijdig betalen, doet dat omwille van administratiestress of laksheid (47%). Eén op tien betaalt zelfs bewust te laat om zelf langer over zijn geld te kunnen beschikken. Ze gebruiken hun leveranciers als bank.

Guy Colpaert, Managing Director bij Intrum Benelux: “Aan de armoede in Nederland lijkt geen einde te komen. Ook ons onderzoek laat zien dat er dit jaar meer Nederlanders kampen met geldproblemen. Steeds vaker wordt er geld geleend of wordt het limiet van creditcards bereikt, waardoor er als het ware gaten worden gevuld met gaten. Het is dan ook niet gek dat mensen hun rekeningen gaan prioriteren en bepaalde rekeningen laten liggen omdat het saldo ontoereikend is. Dit kan leiden tot risicovolle situaties. Uiteindelijk is het geen optie om rekeningen te laten liggen. Hoe dan ook moeten deze betaald worden. Bedrijven kunnen hier veel in doen. Door een schuldenaar persoonlijk te benaderen en de oorzaak van de schulden te achterhalen, kan er gekeken worden naar een oplossing op maat. Deze maatschappelijk verantwoorde manier van incasseren zal op langere termijn leiden tot een betere relatie met de klant, een goede reputatie en blijvend concurrentievoordeel. En ook voor de consument, die in financieel zwaar weer verkeert, is het belangrijk om het gesprek aan te gaan bij de organisatie of instantie waar de rekening open blijft staan. Door over de financiële situatie, hoe vervelend deze ook is, te praten kan er vaak een persoonlijke oplossing worden gecreëerd. Want met het niet betalen van rekeningen, stapelen de problemen zich alleen maar op.”

Ook interessant:

Lees hier: In derde kwartaal grootste reële loonstijging van deze eeuw

Lees hier: Producentenprijzen voeding daalden eerste halfjaar, consumentenprijzen niet

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie