Elektrische Citroën ë-C4 rijden met private lease betaalbaarder dan ooit!
De tijd dat elektrisch rijden alleen voor de zakelijk rijder weggelegd was, is echt voorbij. Met de voor 2022 aangekondigde subsidie van 3.350 euro voor elektrische auto’s komen het comfort en de milieuvriendelijkheid van de Citroën ë-C4 meer dan ooit binnen het bereik van particuliere rijders. De Citroën ë-C4 is al voor 33.990 euro leverbaar – en met private lease voor een maandbedrag vanaf slechts 359 euro op basis van 10.000 kilometer per jaar en een looptijd van 60 maanden.
Particulieren die in een elektrische Citroën ë-C4 willen rijden, kunnen vanaf 1 januari 2022 gebruikmaken van een aantrekkelijke subsidie van 3.350 euro. Deze zogeheten SEPP-subsidie - Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren - komt bovenop de MRB-vrijstelling voor elektrische auto’s (EV’s), die nog tot 2025 geldt. De nieuwe subsidie geldt alleen voor EV’s met een catalogusprijs van maximaal 45.000 euro. Daarmee komen álle uitvoeringen van de Citroën ë-C4 voor de subsidie in aanmerking.
Nóg scherper private-leasetarief
Dit jaar besloot Citroën al de volledig elektrische ë-C4 via private lease aan te bieden voor dezelfde prijs als die van een vergelijkbare C4 met benzinemotor, te weten 359 euro per maand op basis van 10.000 kilometer per jaar en een looptijd van 60 maanden. Dankzij de SEPP-subsidie valt het toch al zeer scherpe private lease-tarief van 359 euro per maand nog lager uit. Liever niet leasen, maar kopen? Met de nieuwe subsidie van 3.350 euro is de ë-C4 er al vanaf 30.640 euro. Het ultieme comfort, de grote actieradius en de snellaadfunctie van de elektrische Citroën ë-C4 wordt voor particulieren bereikbaarder dan ooit dankzij deze subsidie.
Veel goedkoper in onderhoud, belasting en verbruik
De prijzen van de ë-C4 liggen dicht in de buurt van die van een vergelijkbare uitvoering met benzinemotor en automatische transmissie. In de praktijk zijn EV’s veel goedkoper op het gebied van onderhoud, verbruik en wegenbelasting. Milieu Centraal zette onlangs alle kosten (afschrijving, onderhoud, reparatie, verzekering, belasting én energie) van een EV uit de middenklasse (gebruiksduur vijf jaar, 12.000 km per jaar) af tegen een vergelijkbaar model met benzinemotor.
De maandelijks kosten voor de benzineauto kwamen in het onderzoek uit op 697 euro en die voor de EV op 530 euro. Daarmee kan iemand die elektrisch rijdt maandelijks rond de 167 euro (ruim 2.000 euro per jaar) besparen. De stroomtarieven zijn weliswaar gestegen, maar de brandstofprijzen stijgen nóg harder en die trend zet naar verwachting nog door. Particulieren die gebruikmaken van zonnepanelen, kunnen nóg goedkoper laden. Dat is dubbele winst: geen energiekosten meer én ze ontzien het milieu maximaal.
SEPP
Vanaf 3 januari 2022 om 09.00 uur opent het SEPP-subsidieloket. Een particulier komt alleen in aanmerking als hij of zij een koop- of leaseovereenkomst heeft afgesloten op of na 1 januari 2022. De datum waarop de particulier de koop- of leaseovereenkomst sluit is leidend. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op naam staan. Meer informatie over SEPP is te vinden op de website van RVO.