'Elke 50 km een laadstation voor je elektrische auto'
'Elke 50 km een laadstation voor je elektrische auto'

'Elke 50 km een laadstation voor je elektrische auto'

Redactie Baaz

Dat belooft ABB op haar website, een Zwitsers bedrijf dat de laadapparatuur leent aan startup Fastned. Dit Nederlandse bedrijf wil 250 snellaadstations bouwen op bestaande locaties bij tankstations langs de snelweg. Laden moet in 15 tot 30 minuten gepiept zijn.

Een van de grootste obstakels om masaal elektrisch te gaan rijden is de beperkte actieradius van ev's (electric vehicles). Voeg daar aan toe dat laden via een normaal stopcontact alles behalve vlot gaat en je kunt op je Hollandse klompen aanvoelen dat elektrisch rijden vooralsnog alleen in grote steden populair is. Toch lijkt Nederland de ideale locatie om een netwerk aan te leggen van laadstations: dankzij subsidies is elektrisch rijden interessant en doordat we met ruim 16 miljoen inwoners opeengepakt zitten in dit kleine land zijn de woon-werk-afstanden relatief kort.

Ambitieus

Fastned is behoorlijk ambitieus, want in twee jaar willen zij ruim tweehonderd snellaadstations bouwen langs de snelwegen. Het ontwerp voor het station zelf is al klaar en ook de verschillende partners zijn uitgekozen. Daaronder zoals genoemd ABB, een Zwitsers bedrijf dat de laadpalen gaat leveren. Op hun website lezen we dat laden zo'n 15 tot 30 minuten in beslag neemt dankzij de nieuwste type laders. Een stuk vlotter dan thuis aan het stopcontact, maar nog altijd niet bijzonder snel. Die pijn willen ze bij Fastned alvast verzachten door klanten een kopje koffie aan te bieden.

De ambitie van Fastned is groot, maar vooralsnog is er nog geen station opgeleverd. De driecijferige teller op hun website staat nog op een droevige '000 stations gebouwd'. Verder lezen we op de website: 'De gemeente die als eerste de vergunningen uitgeeft, krijgt de primeur van het eerste Fastned-station in Nederland!' We zijn dan ook benieuwd of Fastned haar dromen kan verwezenlijke.

We zijn niet zonder reden een tikje sceptisch. Het is namelijk niet de eerste keer dat een bedrijf zich de ambitie stelt een netwerk te bouwen van laadstations. September 2012 opende het Israëlische Better Place het eerste accuwisselstation op Schiphol, mei 2013 was het al weer over met de pret: een faillissement werd uitgesproken en het eerste en enige laadstation van Better Place ging dicht. Toch hebben we goede goede hoop, Fastned maakt haar stations geschikt voor vrijwel alle type elektrische auto's terwijl Better Place inzette op het accuwisselsysteem van Renault.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie