Europa's toonaangevende micro-mobiliteitsbedrijf Voi lanceert CO2-neutrale vervoersdienst in Kopenhagen en verwelkomt nieuwe wetgeving om e-steps in Ierland toe te staan

Europa's toonaangevende micro-mobiliteitsbedrijf Voi lanceert CO2-neutrale vervoersdienst in Kopenhagen en verwelkomt nieuwe wetgeving om e-steps in Ierland toe te staan

Redactie Baaz

Voi, Europa's leidende e-step-aanbieder, keert terug naar Kopenhagen, nadat het in nauwe samenwerking met de stad een manier heeft gevonden om e-steps in de stad te integreren. Voi helpt Kopenhagen hiermee om het aantal autoritten te verminderen en de CO2-uitstoot terug te dringen.Tegelijkertijd bieden Voi’s e-steps de inwoners van de stad een betaalbare, sociaal verantwoorde manier om zich door de stad te verplaatsen.

Europese steden worden steeds gezonder en veiliger om in te leven door de opkomst van micromobiliteit.Sinds de lancering van Voi in Europa drie jaar geleden, zijn er al meer dan 60 miljoen ritten gemaakt op Voi's e-steps en e-fietsen in meer dan 70 steden in 11 landen. Deze Voi-ritten hebben gemiddeld 17% van alle autoritten vervangen in de Europese steden waar Voi aanwezig is.

Ook Ierland omarmt e-steps  

Voi verwelkomde ook de publicatie in Ierland van de Road Traffic and Roads Bill 2021. Het bedrijf zei dat de stap, en de daaruit voortvloeiende goedkeuring van de wetgeving, het potentieel heeft om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop mensen zich door Ierse steden verplaatsen, files te verminderen en daarmee ook de CO2-uitstoot aan te pakken. Met deze ingevoerde wet in Ierland, blijft Nederland als een van de weinige markten in Europa die nog geen wetgeving heeft om e-steps toe te laten in Nederlandse steden.

Kansen voor Nederland in transitie naar duurzame mobiliteit

Voi werkt nauw samen met nationale en lokale overheden in het bevorderen van duurzame mobiliteit, gezond leven, het voorkomen van files en het verminderen van de hoeveelheid geparkeerde en ongebruikte auto's die kostbare ruimte in beslag nemen. Ook Nederland kan profiteren van micro-mobiliteit als onderdeel van de duurzame mobiliteitstransitie. Daarvoor is nationale regelgeving nodig die ervoor zorgt dat e-steps veilig gebruik kunnen maken van de uitstekende Nederlandse fietsinfrastructuur. 

Feiten en cijfers over e-steps

Onderzoek bevestigt de toegevoegde waarde van e-steps:

  • E-steps vervangen auto’s: in Oslo heeft de beschikbaarheid van e-steps het totale aantal ritten dat met het openbaar vervoer wordt afgelegd met 80 procent doen toenemen. Bovendien vervangt 12% van de e-step-ritten auto’s en taxi's en 63% van de gebruikers combineert e-steps met het openbaar vervoer. Uit een recent onderzoek in Finland bleek dat 41% van de respondenten autoritten had vervangen door e-step ritten.
  • E-steps zijn net zo veilig als fietsen: Volgens het rapport "Safe Micro-mobility" van de OESO en het International Transport Forum zijn e-steps niet gevaarlijker dan fietsen. Aangezien auto's in 80% van de dodelijke ongevallen met e-steps en fietsen betrokken zijn, denkt het bedrijf dat de uitstekende Nederlandse fietsinfrastructuur e-steps, die allemaal een maximumsnelheid van 25 km/u hebben, nog veiliger maken.
  • E-steps creëren ruimte: Parijs heeft onlangs 60.000 autoparkeerplaatsen vervangen door e-step parkeerplaatsen en steden kunnen kiezen tussen parkeren in aangewezen rekken bij openbaar vervoerlocaties of gebieden waar de e-steps veilig en overzichtelijk kunnen worden geparkeerd. E-steps worden efficiënt gebruikt, en Voi heeft benadrukt dat zij 40% meer ritten per actieve step hebben dan hun concurrentie.
  • Duurzaamheid: E-steps zijn emissievrij en volgens een levenscyclusanalyse, uitgevoerd door EY, is Voi's uitstoot 34,7 g CO2 eq per passagier-km, wat vier keer lager is dan de nieuwste auto's. E-steps zijn uitgerust met accu's die ter plekke worden verwisseld in plaats van het heen en weer vervoeren van de hele step naar oplaadlocaties. Voi streeft ook naar CO2-neutraliteit door alle resterende uitstoot te compenseren.
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie