Exact MKB Cloud Barometer
Met de Exact MKB Cloud Barometer houdt Exact de vinger aan de cloudpols bij het Nederlandse mkb. Hoeveel waarde halen mkb’ers uit de cloud, hoe kunnen ze die waarde verhogen en hoe loopt de ontwikkeling van cloudgebruik?
Op deze vragen geeft het onderzoek, uitgevoerd onder 748 Nederlandse bedrijven, antwoord. De meeste mkb’ers hebben inmiddels wel gehoord van “de cloud”, maar lang niet iedereen heeft een helder beeld van wat een clouddienst nou eigenlijk is. Sterker nog: de meeste bedrijven die voor de Exact MKB Cloud Barometer 2013 werden ondervraagd weten niet of zij een clouddienst afnemen. Toch ziet het er naar uit dat het aantal cloudgebruikers de komende jaren stevig blijft doorgroeien; zo'n drie kwart van de bedrijven die nieuwe boekhoudsoftware willen aanschaffen, kiest voor een cloudoplossing. Voor veel mkb’ers zorgt het cloudmodel namelijk voor nieuwe mogelijkheden. Het biedt ruimte voor vernieuwing zonder grote financiële risico’s en die vernieuwing is noodzakelijk als je als bedrijf zakelijke uitdagingen succesvol wilt aangaan: de meeste Nederlandse mkb’ers moeten het niet hebben van prijsconcurrentie, maar vooral van kwaliteit, vernieuwing en superieure dienstverlening. Een rigide IT-omgeving die met kunst- en vliegwerk in de lucht wordt gehouden, staat met deze ambities op gespannen voet.
Waarom de cloud?
Veel mkb'ers begrijpen dat de opkomst van cloudoplossingen de mogelijkheid biedt om zonder grote investeringen en risico’s toegang te krijgen tot nieuwe functionaliteit. Toch passen ze de vaak lange vervangingscyclus hier niet op aan. Ze zien het eerder als een mogelijkheid om deze cyclus toch in stand te houden in een periode waar men zich weinig financiële risico’s kan veroorloven. Het gevolg daarvan is weer dat mkb’ers in een cloudoplossing veelal hetzelfde zoeken als in een traditioneel softwarepakket. Dat ze daarbij kansen dreigen te laten liggen, blijkt wel uit het verschil tussen wat mkb’ers van de cloud verwachten en wat ze uiteindelijk ervaren. Zetten namelijk veel mkb'ers de stap naar de cloud (veelal op aanraden van hun accountant), omdat ze verwachten flink op de kosten te besparen, uit de resultaten van de barometer blijkt dat het kostenvoordeel onderaan staat bij de gerealiseerde voordelen.
Gebruikers zijn pas echt enthousiast over de mogelijkheden overal en altijd bij informatie te kunnen. Het wordt ineens een stuk eenvoudiger om onderweg meer over een klant te weten te komen, inzicht te hebben in de beschikbaarheid van producten, uren te schrijven, enzovoorts. Bovendien krijg je meer werk gedaan door werk mee naar huis te nemen en af te maken als de kinderen in bed liggen, of door te kunnen werken in een verloren uur tussen twee klantbezoeken aan de andere kant van het land. Ook enthousiast zijn de respondenten over hoe je met behulp van cloudoplossingen eenvoudiger kan samenwerken, zonder dat je daarvoor per se op kantoor hoeft te zijn. En ook het samenwerken met derden wordt als zeer positief beoordeeld. Denk aan het direct toegang geven van een partner, klant of leverancier tot een systeem, maar ook de mogelijkheid om bij de klant op locatie even in te kunnen loggen om te overleggen over onduidelijkheden in de boekhouding, eventuele veranderingen in een offerte direct door te rekenen, of de mogelijkheden te bekijken op basis van de beschikbaarheid van mensen en/of middelen. Zo laat ook de quickscan van het onderzoek zien op onlineondernemen.nl
Conclusie
Cloudgebruikers ervaren dat ze met behulp van cloudoplossingen anders en efficiënter kunnen gaan werken, optimaler intern en met klanten kunnen samenwerken en dat vooral dankzij de locatieonafhankelijke toegang. Deze nieuwe mogelijkheden helpen organisaties om flexibeler te worden, efficiënter te werken en meer waarde naar de klant te bieden. Het mkb is nog maar net begonnen met het ontdekken van alle kansen die de cloud te bieden heeft. Met het oog op deze resultaten is te verwachten dat het cloudgebruik binnen het mkb de komende jaren een vlucht zal nemen.