Fiscaal 'voordeel' elektrische auto's dure manier
De Algemene Rekenkamer schrijft in een brief aan de Tweede Kamer over de fiscale stimulering van elektrische auto’s. Dit is een dure maatregel voor het verminderen van C02-uitstoot, zo vindt het instituut. De kosten per vermeden ton CO2-uitstoot zouden namelijk zo’n € 2.000,- bedragen in plaats van de gehanteerde € 1.700,-.
Een ton CO2 die niet wordt uitgestoten dankzij een vorig jaar verkochte elektrische auto, 'kost' bijna € 2.000,-. Eerder dit jaar werd door staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) aan de Kamer gemeld dat dit bedrag € 1.700,- zou zijn. Op dat bedrag kwam toen al veel kritiek, omdat het kopen van emissierechten om CO2 te mogen uitstoten, veel goedkoper is.
Onvoldoende inzicht
Volgens Staatssecretaris Snel van Financiën klopt de berekening waarop de Rekenkamer zich baseert niet. ‘De berekening biedt onvoldoende inzicht in de relatie tussen de subsidie en CO2-reductie', zegt Snel.
‘Het gebeurt niet vaak dat het kabinet zich zo kritisch uitspreekt over berekeningen van de Algemene Rekenkamer', zegt politiek verslaggever Marleen de Rooy. Naast de inhoudelijke fouten die de Algemene Rekenkamer maakt, worden maatschappelijke baten over het hoofd gezien, vindt het kabinet. Het ziet de omschakeling naar elektrisch rijden als investering wereldwijd, maar vooral voor de hele Nederlandse samenleving. ‘Denk bijvoorbeeld aan de verbetering van de luchtkwaliteit en de uiteindelijk lagere energiekosten. Die baten zijn allemaal niet meegenomen', meldt Marleen de Rooy.
LEES OOK: CO2-belasting voor vervuilende industrie
Ton vermeden CO2-uitstoot
Het kabinet concludeerde eerder dat de kosten voor een ton vermeden CO2-uitstoot € 1.700,- zou zijn, € 300,- minder dan het bedrag dat de Rekenkamer nu doorgeeft. Was dit geld op een andere manier besteed, dan had het kabinet vermoedelijk meer CO2 kunnen besparen, vindt de Rekenkamer. Deze heeft onderzoek gedaan naar de kosten van de huidige maatregelen voor elektrische auto’s en daarbij naar de onderbouwing van de kosten per bespaarde ton CO2. Voor de periode van alleen al 2018-2022, gaan deze maatregelen minstens 700 miljoen euro kosten. Ook wijst de Rekenkamer erop dat het stimuleringsbedrag vooral veel kost voor mensen met duurdere auto's. Daarnaast is het voordeel lager voor degenen die een elektrische auto privé kopen. Een auto van de zaak levert juist meer op, onder meer door de milieu-investeringsaftrek (MIA). Het belastingvoordeel per jaar verschilt dus enorm per auto en om dezelfde reden ook de kosten per bespaarde ton CO2.
Omdat vrijdag het klimaatakkoord al gepresenteerd wordt, komt de timing van de brief van de Algemene Rekenkamer het kabinet niet goed uit. Tijdens het klimaatakkoord zullen ook de plannen voor elektrisch rijden bekendgemaakt moeten worden.