Ford introduceert technologie waarmee fietsers in omgeving van automobilist worden opgemerkt
Naarmate meer mensen gaan fietsen, is er ook steeds vaker irritatie tussen automobilisten en fietsers in Europese steden. Op het moment dat de infrastructuur alle verschillende soorten weggebruikers maar amper kan bijbenen, komt Ford met een nieuwe campagne die is gericht op het verbeteren van veiligheid en het verminderen van vervuiling en opstoppingen in het verkeer.
Om dat te bereiken, heeft het bedrijf een baanbrekende virtualreality-ervaring ontwikkeld. ‘WheelSwap’ laat automobilisten en fietsers zien hoe onattent gedrag in het verkeer op zijn minst huiveringwekkend en mogelijk zelfs fataal kan zijn voor hun medeweggebruikers. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat bijna alle deelnemers na het ondergaan van de ervaring zeggen hun gedrag te zullen aanpassen.
In Europa zijn er 250 miljoen fietsers en bij 1 op de 12 dodelijke ongevallen is een fietser betrokken. Veel steden stimuleren fietsen, omdat het bewezen voordelen biedt voor de gezondheid, voor de luchtkwaliteit en voor de doorstroming van het verkeer. De campagne wordt al gesteund door David Brailsforddie het hoofd is van Team Sky, dat meerdere malen de Tour de France heeft gewonnen.
Mobiliteitsstrategie van Ford
De mobiliteitsstrategie van Ford is om een breed pakket aan producten en diensten te bieden om alle lagen van het vervoerssysteem te verbeteren – auto’s, infrastructuur, connectiviteit en digitale services – zodat mensen zich vrijer kunnen bewegen in de stad van de toekomst.
De strategie behelst pilotplannen zoals een samenwerking voor auto- en fietsdelen van Ford Duitsland en Deutsche Bahn Connect GmbH (een dochterbedrijf van Deutsche Bahn AG), de shuttledienst voor forenzen Chariot, bedoeld voor bewoners in wijken die niet goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, en slimme bankjes die voetgangers onderweg helpen online te blijven via mobiel opladen en wifi.
WheelSwap
Door middel van ‘WheelSwap’ kunnen automobilisten door de ogen van fietsers zien hoe eng het kan zijn wanneer bestuurders krap inhalen, van richting veranderen zonder het aan te geven en hun portier openen zonder op fietsers te letten. In een andere versie kunnen fietsers ervaren hoe het is voor bestuurders wanneer zij door rood rijden, eenrichtingsstraten aan de verkeerde kant inrijden en onverwacht van richting veranderen.
Meer dan 1.200 mensen hebben deelgenomen aan het eerste onderzoek in vijf Europese landen. De 70 procent daarvan die ‘WheelSwap’ had ervaren, hield na het zien van de film meer rekening met de autorijdende en fietsende tegenhanger dan de andere deelnemers. Bovendien was 91 procent van plan zijn gewoonten op de weg te veranderen. En na slechts twee weken na het ervaren van ‘WheelSwap’, had al 60 procent van de deelnemers zijn gedrag aangepast tijdens dagelijkse ritten.
Gratis programma voor bestuurders
Ford integreert de virtualreality-ervaring nu in het gratis programma voor bestuurders van 17 tot 24 jaar: Ford Driving Skills for Life. Ford heeft sinds 2013 bijna $20 miljoen uitgetrokken voor Ford Driving Skills for Life in Europa. Dit programma behelst gratis praktijklessen over het onderkennen van risico’s, rijvaardigheid, snelheid en afstand houden.
Dit jaar vindt Driving Skills for Life voor de vierde keer plaats in Nederland. In samenwerking met Veilig Verkeer Nederland zal Ford van 28 t/m 30 september weer 450 jonge automobilisten gratis een gevorderde rijvaardigheidstraining aanbieden. Het bedrijf maakt de ‘WheelSwap’-ervaringen ook beschikbaar via YouTube, samen met handige tips over een veilige deelname aan het verkeer.