Gastexpert: Wat spreek je af? Regel de zaken vooraf!
Koop je als particulier bijvoorbeeld een tv of een wasmachine, dan zijn de zaken rondom aansprakelijkheid redelijk eenvoudig geregeld, want de particulier is hier de ‘zwakke’ partij. Hierdoor is de particulier vanuit de wet beschermd. In het zakelijk verkeer zijn deze zaken helaas wat complexer. In een koopovereenkomst spreken koper en verkoper onderling af wie verantwoordelijk is voor beschadigingen en/of schades. De twee partijen komen overeen of de leveringsvoorwaarden van de verkopende partij van kracht zijn. Of juist de inkoopvoorwaarden van de koper of een compromis tussen beide.
Vervelende situatie
Maar helaas, in de praktijk wordt er vaak helemaal niks afgesproken tussen koper en verkoper. Of een van de partijen meldt weliswaar dat zijn voorwaarden van toepassing zijn, maar vergeet ze mee te sturen (waardoor de voorwaarden niet rechtsgeldig zijn). Gaat er iets mis zonder dat vooraf duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is, dan kan dit leiden tot 'een heel vervelende situatie'. In veel gevallen in de zakelijke transacties waarin bijvoorbeeld transport een rol speelt, is de zogenoemde ‘risico-overgang’ niet geregeld.
De vervoerder is toch aansprakelijk, niet de koper of verkoper, denken veel ondernemers. En die vervoerder is toch zeker verzekerd? Dat is maar tot op zekere hoogte het geval. Ook de vervoerder hanteert zijn eigen voorwaarden. Daarin staat vaak een maximum schadebedrag per kilo vracht vermeld. Laat je hoogwaardige producten vervoeren, dan dekt die kiloschadeprijs doorgaans bij lange na niet de werkelijke schade.
Zorg voor duidelijkheid
Ach, het gaat toch ook om vertrouwen, reageren ondernemers vaak of dat wordt wel commercieel geregeld. Maar dat vertrouwen of het commercieel regelen is al snel weg als het om flinke bedragen gaat. Zeker als er ook advocaten bij komen kijken. Er worden in Nederland behoorlijk wat rechtszaken gevoerd om schadekwesties te regelen. Dat leidt tot hoge kosten en voor altijd verpeste zakelijke relaties. Ondernemers, probeer dat te voorkomen!
De verantwoordelijkheid bij een verkoop om vooraf de zaken goed regelen is voor zowel koper als verkoper een win-winsituatie. Schets voor jezelf altijd de ‘logistieke driehoek’ tussen koper, verkoper en vervoerder (zie hieronder). Check zo of alle relaties tussen die drie partijen juridisch goed geregeld zijn.
Crisistijd
Zeker in crisistijd zijn ondernemers nogal eens geneigd niet goed naar de leverings- of inkoopvoorwaarden te kijken. Ze zijn zo blij met een order dat ze niet moeilijk willen doen over voorwaarden, zoals wie is verantwoordelijk voor transport of tot welke hoogte de tegenpartij aansprakelijk gesteld kan worden. Nu de economie aantrekt, lijkt het me een goed moment om daar wél op te gaan letten.
Bij Interpolis raden we je aan de leverings- of inkoopvoorwaarden van je brancheorganisatie als uitgangspunt te nemen, die zijn juridisch goed geformuleerd. En dat geeft de zakenpartner het vertrouwen dat er geen rare ‘kleine lettertjes’ in staan. Maar het belangrijkste blijft: regel de zaken vooraf, zodat je alle ellende voorkomt als er iets misgaat en er niets geregeld is.
VoorwaardenCheck
Met de Interpolis Algemene VoorwaardenCheck toetsen de juristen van Achmea Rechtsbijstand de door jou aangeleverde voorwaarden zoals je die wilt laten gelden voor je klanten. Deze check helpt je bij het identificeren van mogelijk juridische risico’s.