Gemiddelde hulpsint koopt voor 77 euro aan cadeaus
Ruim één op de drie sinterklaascadeaus wordt via het internet gekocht, een fractie meer dan vorig jaar. Snoep en chocola zijn goedkoper dan vorig jaar, maar speelgoed is juist duurder, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag.
De cadeaus zijn bestemd voor gemiddeld vier verschillende personen: dit kunnen kinderen zijn, kleinkinderen, vrienden etc. Ruim de helft van de dertigers koopt cadeautjes met sinterklaas. Ook twintigers en veertigers kopen vaak sinterklaascadeaus. Dit zijn vaak ouders met jonge kinderen, voor wie een sinterklaasfeest zonder cadeautjes veelal ondenkbaar is.
Voor 77 euro aan pakjes
De 77 euro is ongeveer evenveel als vorig jaar. Hulpsinten tussen de dertig en de vijftig tasten het diepst in de buidel. Zij geven ongeveer 90 euro uit aan sinterklaascadeaus. Ook zestigers geven relatief veel uit. Deze groep heeft vaak jonge kleinkinderen. Bij twintigers blijven de uitgaven beperkt tot gemiddeld 56 euro.
Internet voor Sint en Piet geen onbekend gebied
De meerderheid van de hulpsinterklazen koopt de cadeaus nog altijd vooral in fysieke winkels, maar ook via internet worden volop pakjes aangeschaft. Inmiddels zeggen hulpsinterklazen gemiddeld 35 procent van hun cadeaus online te kopen.
Dat is een fractie meer dan vorig jaar. Met name jongeren kiezen vaker dan vorig jaar voor online aankopen, maar ook onder oudere hulpsinterklazen wint het online kanaal aan kracht.