Gevonden worden op LinkedIn: de juiste keywords zijn key
De juiste keywords zijn key

Gevonden worden op LinkedIn: de juiste keywords zijn key

Redactie Baaz

Wil je als professional meer en - vooral – de juiste personen verleiden jouw LinkedIn-profiel aan te klikken, dan zal je op de proppen moeten komen met de juiste keywords. Wees duidelijk, gedetailleerd en ook origineel.

'Gemotiveerd', 'gepassioneerd', 'creatief', 'gedreven' en een 'uitgebreide ervaring'? Dat zal allemaal best, maar deze termen in jouw LinkedIn-profiel zijn net zo origineel en opvallend als kaartspelen en een bingomolen in een verzorgingstehuis, zo onderzocht het zakelijke sociale mediaplatform.

Profiel-verrijking

Links laten liggen dus, die afgezaagde woorden. Hoewel het advies in eerste instantie is toegespitst op ICT-professionals, geldt de raad voor iedere LinkedIn-gebruiker. Wat kan en mag dan wel, wil je het aantal bezoeken op jouw profiel zichtbaar verhogen? 'Het draait allemaal om jouw vindbaarheid', vertelt Senior Regional Vice President Matthew Ripaldi van het Amerikaanse ICT-recruitmentbedrijf Modis aan Computerworld.com. 'Je moet het de zoekenden gemakkelijk maken. Dat doe je door je profiel te verrijken met woorden en termen die recruiters en managers vaak intikken om de personen te vinden met jouw ervaring.'

Meest belangrijke werkgevers

Ripaldi adviseert om eerst eens uit te zoeken welke termen de top van het bedrijfsleven en recruiters graag zelf in de teksten bezigen. Bestudeer de vacatures en functieomschrijvingen van de meest belangrijke werkgevers goed. Komen bepaalde woorden steeds weer terug en slaan ze op jouw kennis en kunde? Gebruik ze in je LinkedIn-profiel!

De Amerikaanse ICT-kenner heeft nog een advies: gebruik zowel afkortingen als de volledig uitgeschreven termen voor LinkedIn. Ook dat kan leiden tot een betere vindbaarheid. Ripaldi: 'Hoe gedetailleerder, hoe groter de kans dat de juiste mensen bij jouw profiel terecht komen.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie