Google Offers en de felle strijd om kortingsbonnen

Google Offers en de felle strijd om kortingsbonnen

Redactie Baaz

Sinds de opkomst van Groupon probeert iedereen een slaatje te slaan uit het succes van de kortingsbon, maar is het nog steeds een vetpot?

Zes miljard wilde Google in december 2010 betalen om de populaire kortingsbonnensite Groupon over te nemen. Groupon bedankte vriendelijk, maar Google gaf zich niet gewonnen en richtte al snel een kloon op: Google Offers.

Dit project werkt op een vergelijkbare wijze als Groupon. Verkopers van diensten of goederen kunnen aanbiedingen plaatsen op de website, waarbij je deze kunt kopen in de vorm van een coupon. Deze coupon is uiteindelijk te verzilveren bij een lokale winkel.

Facebook mengde zich ook in de strijd, maar besloot na vier maanden het project Facebook Deals weer te stoppen. Het project zat nog in zijn testfase (uitgerold in vijf verschillende steden), maar bracht duidelijk niet wat er van verwacht werd.

Een van de grote pluspunten van Facebook Deals was de deelbaarheid van de coupons: de aanbiedingen konden onder je sociale kring verspreid worden. In theorie klonk dit interessant, maar de praktijk viel dus tegen. Er wordt nog wel vastgehouden aan de check-in deals: lokale coupons die worden aangeboden als je bij een locatie incheckt.

Maar ook het populaire Groupon kreeg enkele tegenslagen te verwerken. Zo is sinds juni 2011 het aantal bezoekers van de website van Groupon met vijftig procent gedaald. Bij deze meting hielden ze echter geen rekening met bezoekers vanaf mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets.

Toch is het een teken aan de wand. Zo klagen de consumenten over het aantal e-mails dat ze dagelijks krijgen. Ook de concurrentie van andere sites neemt sterk toe waardoor consumenten net zo makkelijk overstappen. Er is geen sprake van enige loyaliteit ten opzichte van een website. De consument zoekt alleen de beste aanbieding.

Het is duidelijk dat Groupon een van de grootste, zo niet de grootste, website is als het om kortingsbonnen gaat, maar dit betekent niet automatisch dat het zeer winstgevend is. Door de grote concurrentie is het noodzakelijk om veel geld te besteden aan lokale marketing, waardoor de kosten hoog liggen.

Groupon was van plan deze zomer de beurs op te gaan, maar deze datum werd uitgesteld in verband met de negatieve berichtgeving omtrent de financiële situatie van het bedrijf. Zo kwam naar buiten dat de inkomstencijfers die Groupon publiceerde incompleet waren, aangezien de marketinguitgaven niet worden meegerekend. Hierdoor schetsen ze een rooskleuriger beeld van de werkelijkheid.

Een andere reden om de beursgang uit te stellen, is de grimmige sfeer op de aandelenmarkt. Het leek Groupon verstandiger om even af te wachten of de economie weer wat zou aantrekken. The New York Times maakte bekend dat Groupon nu eind oktober de beurs wil gaan betreden.

Google Offers heeft het echter ook niet makkelijk. Uit gegevens is gebleken dat de omzet van Google's project in augustus met 23 procent is gedaald ten opzichte van juli, terwijl het aantal aanbiedingen juist met 22 procent was toegenomen.

Om het tij te keren besloot Google om Daily Deals, een Duitse kortingsbonnensite, over te nemen. Deze website bestaat pas sinds 2009, maar heeft in korte tijd een groot deel van de markt in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland veroverd.

Daily Deals is ook van plan om uit te breiden naar Scandinavië en de Benelux. Met deze aankoop probeert Google Offers in één klap een serieuze speler te worden op de Europese markt.

Maar, zoals dat werkt, zijn er ook nog partijen die profiteren van de mindere tijden bij Groupon en Google Offers. Zo had LivingSocial, een Amerikaanse kortingsbonnensite, 27 procent meer bezoekers in de periode dat consumenten weg liepen bij Groupon.

En ook AmazonLocal, een van de nieuwe projecten van Amazon en onderdeel van LivingSocial, zag de laatste maanden een stijgende lijn in de verkoop van hun kortingsbonnen.

Sinds het succes van Groupon probeert elk bedrijf onderdeel te worden van de hype, maar er woedt hevige concurrentie. Daarnaast lijkt de consument de kortingsbonnen alweer zat te zijn. Het is daardoor een zeer grillige markt; een feit waar ondernemers sterk rekening mee moeten houden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie