Helft werkend Nederland vindt dat het management niet het goede voorbeeld geeft
Vertrouwen van het management
Over het algemeen is werkend Nederland wél tevreden met het vertrouwen dat zij vanuit de leiding krijgen. 66 procent van de werkenden vindt namelijk dat het management vertrouwen in de medewerkers heeft en hen de ruimte biedt om hun functie uit te oefenen. Daarbij is driekwart (74%) van mening dat medewerkers in hun organisatie veel verantwoordelijkheid krijgen.
Net iets meer dan de helft van de werkende Nederlanders (56%) geeft aan dat ze leiders iedere redelijke vraag kunnen stellen en daar dan een eerlijk antwoord op krijgen. Er is dus nog wat werk aan de winkel als het op eerlijkheid aankomt. Zo is ook slechts een kleine minderheid, namelijk 39 procent, ervan overtuigd dat het management eerlijk en ethisch verantwoord handelt.
Aannemen en ontslaan van collega’s
Ook hebben medewerkers niet altijd het idee dat het werk evenredig over de collega’s binnen de organisatie verdeeld wordt. Minder dan de helft (44%) vindt namelijk dat leidinggevenden op een goede manier te werk gaan bij het coördineren van mensen en het verdelen van werk. Over het aannemen van nieuwe collega’s is iets meer dan de helft positief. 56 procent van werkend Nederland vindt namelijk dat leiders mensen aannemen die goed in de organisatie passen. Een soortgelijk percentage (55%) gelooft dat het management alleen mensen ontslaat als het niet anders kan.
Wencke Ester-Lorber, Commercieel Directeur bij Great Place To Work: “Het is mooi om te zien dat veel Nederlandse medewerkers ervaren dat zij verantwoordelijkheid krijgen. Dit is een belangrijk onderdeel om vertrouwen op te bouwen. Aan de andere kant zien we dat eerlijkheid en ethisch handelen hoger in het vaandel mogen komen te staan en dat dit nog te weinig terug te zien is in het gedrag van leiders. Het ervaren van oneerlijkheid heeft een grote impact op de vertrouwensrelatie tussen leiders en medewerkers. Als mensen het gevoel hebben dat het gedrag niet zuiver is en niet past bij de waarden van de organisatie, dan verlaagt dat de betrokkenheid en zullen mensen uiteindelijk de organisatie verlaten. Men moet zich dus bewust zijn van de organisatiewaarden en welk gedrag hierbij hoort. Als je als organisatie bijvoorbeeld innovatief wil zijn, dan moet een leider mensen niet afstraffen als zij iets nieuws proberen.”
Lees ook: Hoe verbeter je de prestaties van medewerkers?