Het belang van een gezonde bedrijfscultuur, juist nu!

Het belang van een gezonde bedrijfscultuur, juist nu!

Redactie Baaz

Wanneer je in een startup werkt met een klein team, ontwikkelt een cultuur zich organisch. Maar naarmate het bedrijf groeit, wordt het vaak lastiger om iedereen op één golflengte te krijgen. Om te voorkomen dat werknemers zich gaan voelen als radertjes van een machine of nummers op een spreadsheet, is het belangrijk aandacht te geven aan de organisatiecultuur en een omgeving te creëren waarin mensen zich gewaardeerd, ondersteund en betrokken voelen. Dat is momenteel, nu bedrijven meer dan ooit moeite hebben vacatures te vervullen, belangrijker dan ooit.

Wesley Hendriks, Director Customer Success EMEA bij Culture Amp licht toe: “in grotere organisaties ontwikkelen individuele teams vaak hun eigen cultuur. Dit is een natuurlijk proces en een prima zaak. Maar op het moment dat deze teams moeten samenwerken of teamleden uitwisselen, kan de cultuur botsen. Je kunt dit voorkomen door te stimuleren dat elk team zich aan dezelfde missies, principes en waarden houdt. Door te focussen op een gezonde cultuur die door de hele organisatie wordt gedragen, maak je samenwerking toegankelijker en productiever.”

Maar hoe ziet zo'n gezonde bedrijfscultuur eruit en hoe bouw je die op?

Hoe ziet een gezonde bedrijfscultuur eruit? Hoewel de specifieke kenmerken van een sterke cultuur van bedrijf tot bedrijf verschillen, zijn er drie belangrijke gemeenschappelijke centrale elementen. Wanneer je onderstaande elementen als barometer gebruikt, kun je meten hoe de organisatie ervoor staat. Daarna kun je bepalen of een investering in de bedrijfscultuur jullie organisatie ten goede kan komen.

1. Communicatie

In organisaties met een gezonde bedrijfscultuur wordt op een gezonde manier gecommuniceerd. Medewerkers voelen zich op hun gemak wanneer ze ideeën aandragen of feedback geven, en men gaat met tact en respect met elkaar om. Hierdoor wordt psychologische veiligheid ervaren. In een ongezonde cultuur daarentegen, is men huiverig om zich uit te spreken. Vaak heerst het onuitgesproken gevoel dat niemand zich iets aantrekt van wat werknemers te zeggen hebben en dat klachten niet worden gehoord of ronduit worden genegeerd.

2. Verantwoordelijkheid

Een gezonde cultuur moedigt het nemen van verantwoordelijkheid aan. Hierdoor voelen werknemers zich niet alleen verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk maar ook voor hun gedrag, en ze beseffen dat er repercussies volgen als er onverantwoordelijk gedrag vertoond wordt. In plaats van zich competitief te voelen ten opzichte van elkaar, delen ze complimenten over goed werk. In een minder gezonde cultuur zullen werknemers eerder proberen de eer voor een goede prestatie op te eisen. Ook zullen ze proberen de schuld voor fouten op anderen af te schuiven, en wordt feedback slecht ontvangen.

3. Gelijkwaardigheid

In een gezonde bedrijfscultuur worden alle collega's gelijk behandeld - ongeacht etniciteit, geslacht, functietitel of andere aspecten. Het gevolg van een ongezonde cultuur is echter een sfeer van wantrouwen. Er is er grote kans op vriendjespolitiek en de stemmen van bijvoorbeeld jonge werknemers zullen sneller genegeerd worden. Zulke aspecten resulteren in een sfeer van jaloezie en wantrouwen, die de inspanningen van het bedrijf op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie ondermijnt. Het kan er ook toe leiden dat talenten vertrekken omdat ze het gevoel hebben dat ze elders beter tot hun recht komen.

Drie tips voor een positieve impuls aan de bedrijfscultuur

Als je de indruk hebt dat de cultuur in jullie organisatie niet optimaal is, kun je met de volgende tips het bedrijf in de goede richting sturen:

Tip 1: Start met werknemersonderzoek

Een van de beste manieren om inzicht te krijgen in de huidige bedrijfscultuur en de mate van betrokkenheid is middels een onderzoek de werknemersbetrokkenheid te analyseren.

Werknemersbetrokkenheid is het niveau van enthousiasme en verbondenheid dat mensen hebben met hun organisatie. Er kunnen elementen in de werkomgeving zijn waar werknemers niet noodzakelijk tevreden over zijn (werktijden, salaris, de kwaliteit van de kantine), maar desondanks kunnen ze nog steeds bevlogen zijn - en uiteindelijk is bevlogenheid datgene wat de resultaten bepaalt.

De mate van betrokkenheid is een goede indicator van hoe de huidige bedrijfscultuur het personeel beïnvloedt. Een laag niveau van betrokkenheid wijst erop dat mensen zich ongemotiveerd voelen en niet betrokken zijn bij het werk dat ze elke dag doen.

Tip 2: Definieer de gewenste bedrijfscultuur

Neem tijdens het werknemersonderzoek de tijd de gewenste bedrijfscultuur te omschrijven. Wat stelt het management zich voor wanneer ze denken aan de ideale bedrijfscultuur? Zet dat op papier. Maar hoe kun je cultuur definiëren? Begin met deze vragen:

  • Wat is de reden van het bestaan van het bedrijf en wat is jullie missie?
  • Wat zijn de kernwaarden van het bedrijf?
  • Wat zijn de strategische prioriteiten?

Dit soort vragen kan helpen een definitie van de cultuur te maken. Als jullie organisatie daarmee eenmaal een beetje op gang is, zal de rest makkelijker volgen.

Tip 3: Vaststellen gedragscode

Bij de ideale bedrijfscultuur horen nieuwe normen en waarden. Hieruit vloeit vervolgens een gedragscode: een beschrijving van het gewenste gedrag. Belangrijk is dat managers de gedragscode ondersteunen en laten zien dat zij aspecten zoals vertrouwen en veiligheid belangrijk vinden.

Wesley licht toe: “nu werknemers meer verwachten dan ooit én het aantal openstaande vacatures in veel sectoren enorm is, kunnen managers het belang van de bedrijfscultuur niet over het hoofd zien. Het is een cruciale factor voor het creëren van een aantrekkelijke, goed presterende werkomgeving die talentvolle werknemers aantrekt en behoudt. Cultuurverandering op ondernemingsniveau vergt een serieuze inspanning, maar het is mogelijk en de resultaten zijn het waard.”

Foto: Wesley Hendriks

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie