Het nieuwe winkelen: de ervaring is belangrijker dan ooit

Het nieuwe winkelen: de ervaring is belangrijker dan ooit

Redactie Baaz

De wereld verandert in rap tempo. Waar men vroeger voor een specifiek item naar een winkel ging en genoeg nam met de ‘gewone’ winkelervaring, waarderen consumenten tegenwoordig het gemak van het online shoppen waardoor ze niet meer naar een fysieke winkel hoeven. De huidige generatie shoppers heeft duidelijk andere wensen en verwachtingen dan de generatie die hen voorging[1]. Hoe krijg je deze nieuwe consument toch naar een fysieke winkel? Een antwoord kan gevonden worden in het bieden van een unieke ervaring tijdens het winkelen, ook wel experiential retail genoemd. Maar wat houdt dit in?

 

De nieuwe manier van winkelen

Met experiential retail, ook wel bekend als retailtainment, ervaren consumenten in de winkel naast producten en een prettige service bovenal een unieke beleving. Zo’n beleving kan variëren van het aanbieden van workshops en evenementen tot het creëren van een thematische winkelomgeving en het aanbieden van technologie-gebaseerde interacties. Er ontstaat een unieke en emotionele connectie tussen winkel, merk en klant, die de klant bovendien graag online deelt met anderen.

Effectief

Deze nieuwe en uitdagende manier van winkelen kan enkel in een fysieke winkel, waar de e-commerce concurrentie niet tegenop kan. Experiential retail blijkt zelfs zo effectief dat onderzoek uitwijst dat het aanbieden van een unieke winkelervaring de verkoop tot wel 10% verhoogt[2]. Klanten zijn duidelijk meer geneigd aankopen te doen als ze genieten van hun winkelervaring. En wanneer klanten enthousiast zijn, delen ze hun unieke winkelervaringen op Instagram en andere sociale media. Zo krijgt de winkel in no-time een ongekende zichtbaarheid en bekendheid[3].

Een outletcenter bij uitstek geschikt

Experiential retail komt niet alleen tot zijn recht in winkels, maar bijvoorbeeld ook in outletcentra. Door het omarmen van experiential retail heeft Amsterdam The Style Outlets zich weten te onderscheiden van de concurrentie omdat ze zich steeds meer richten op het creëren van een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en samen tijd kunnen doorbrengen. Het organiseren van speciale evenementen en activaties is daarom een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van Amsterdam The Style Outlets.

Zien, doen, proeven en ervaren

Bij experiential retail gaat het allemaal om het aanbieden van een beleving. Zo heeft Amsterdam The Style Outlets in het afgelopen jaar bijvoorbeeld Meet & Greets met beroemdheden, een Pride workout en een wereldrecordpoging ‘Naar hetzelfde kerstliedje luisteren’ georganiseerd. Bovendien staat het outletcentrum deze zomer in het teken van ‘senses’, dus er is van alles te zien, doen, proeven en ervaren. Bezoekers waarderen deze ervaringen enorm, want ze komen niet alleen om te winkelen, ze willen het gevoel hebben dat ze een echt dagje uit zijn.

Experiential retail wordt door consumenten met veel enthousiasme ontvangen. Daarom is het nu het ideale moment voor retailers om volledig in te zetten op experiential retail in het licht van de veranderende consumentenverwachtingen, de concurrentie met e-commerce én nieuwe technologische toepassingen die winkels kunnen inzetten om een ​​inspirerende en memorabele winkelervaring neer te zetten voor de klant. 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie