Hier moet je op letten bij het doen van de (online) boekhouding
Gebruik je het juiste boekhoudpakket?
Sommige ondernemers bijten zich stuk op hun boekhouding. Geldt dit ook voor jou? Dan besteed je er ongetwijfeld (veel) meer tijd aan dan je lief is. Gelukkig kun jij het jezelf een stuk makkelijker maken. Hoe? Met behulp van een boekhoudprogramma. Deze software helpt jou om de administratie van jouw bedrijf snel en goed op orde te brengen. Daarom wil je mogelijk vandaag nog wel een boekhoudpakket aanschaffen.
Voordat je tot actie overgaat moet je weten dat er verschillende boekhoudpakketten zijn. Zo is er bijvoorbeeld een boekhoudpakket zzp, maar ook een boekhoudpakket mkb. Deze pakketten verschillen op een aantal punten van elkaar. Allereerst is een boekhoudpakket voor zzp’ers of freelancers geschikt voor slechts één persoon. Bij een boekhoudpakket voor het mkb kun je meerdere gebruikers aanmaken. Daarnaast zit er ook verschil in het aantal verkoopfacturen en het aantal bonnen dat je kunt verwerken.
Zijn alle transacties en facturen ingevoerd?
Als ondernemer verstuur je niet alleen facturen, maar ontvang je ze ook. Verstuurde facturen worden betaald, ontvangen rekeningen betaal je zelf. Hierdoor is er niet alleen sprake van een stroom aan facturen, maar ook van een stroom aan transacties. Er wordt namelijk zowel geld bij- als afgeschreven. Menig ondernemer verwerkt transacties en facturen handmatig in zijn administratie. Zo gebruik je mogelijk een Excel-sheet om de boekhouding te doen. Dit brengt risico’s met zich mee.
Voer je transacties en facturen handmatig in? Dan kun je er namelijk een of meerdere over het hoofd zien. In dat geval klopt jouw administratie niet. Hier zit je uiteraard niet op te wachten, want dit kan vervelende gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Met een online boekhoudprogramma hoef je hier niet langer bang voor te zijn. Je kunt jouw zakelijke rekening namelijk aan deze software koppelen. Transacties worden hierdoor automatisch ingelezen. Factureer je daarnaast ook met behulp van het programma? Dan koppelt de software transactie direct aan de juiste facturen. Hierdoor is jouw administratie altijd up-to-date.
Vergeet niet de btw-aangifte te versturen
Eén van de zaken waar je als ondernemer mee te maken krijgt, is de btw-aangifte. Deze kun je per maand, per kwartaal en per jaar doen. De meeste ondernemers doen deze aangifte ieder kwartaal, zodat het meevalt hoeveel tijd zij hieraan kwijt zijn. Gebruik je een online boekhoudprogramma? Dan kost de btw-aangifte vrijwel gen tijd meer. Het programma zet deze namelijk direct voor jou klaar. Hierdoor hoef je er zelf vrijwel niets meer aan te doen. Vergeet alleen niet om de aangifte te versturen naar de Belastingdienst. De ervaring leert dat dit nogal eens vergeten wordt. Lever je jouw btw-aangifte te laat aan? Dan valt er binnenkort waarschijnlijk een boete op jouw deurmat.