Hoe een onderneming promoten, 5 tips
Het grootste probleem van enthousiaste ondernemers zul je misschien zelf ook wel herkennen: je hebt een prachtig idee, een product of dienst waar je de Nederlandse markt echt mee zou kunnen veroveren. Toch komt de zaak maar niet van de grond: te weinig mensen weten over jouw bestaan en het lukt je niet om voeten aan de grond te krijgen. Wat jij nodig hebt is een goede reclamecampagne.
Het grootste probleem van enthousiaste ondernemers zul je misschien zelf ook wel herkennen: je hebt een prachtig idee, een product of dienst waar je de Nederlandse markt echt mee zou kunnen veroveren. Toch komt de zaak maar niet van de grond: te weinig mensen weten over jouw bestaan en het lukt je niet om voeten aan de grond te krijgen. Wat jij nodig hebt is een goede reclamecampagne.
Vijf tips
Je bent al maanden bezig om je product te finetunen en je staat te popelen om het grote geld binnen te harken. Toch komen er maar weinig klanten naar je toe: te weinig om goed van te leven. Hoe kan dat toch? Je weet immers zeker dat je iets waardevols te bieden hebt. Hier hebben we vijf tips op een rij gezet om te beginnen aan het doen van goede reclame. Een nieuw bedrijf kan niet zonder.
Tip 1: Kom uit de schaduw
Het is belangrijk om je gezicht te laten zien in de regio waar je woont. Er worden vaak beurzen georganiseerd, er zijn regionale jaarmarkten of verschillende netwerkborrels. Dat zijn de plaatsen waar je toekomstige klanten ontmoet en samenwerking aangaat met andere bedrijven. Het is dus zaak om zeker van je zaak te zijn en goed over te komen. Zijn mensen enthousiast, dan geef je ze een visitekaartje:
Tip 2: Geef iets mee
Of je nu bij een klant bent, op een verjaardag op zaterdagavond of op zo’n ontmoetingsplek voor ondernemers, het is altijd belangrijk om iets te hebben wat je mee kan geven. Immers, mensen vergeten alweer gauw wat je hebt gezegd. Maar met bijvoorbeeld een visitekaartje, flyer of zelfs iets lekkers, zorg je ervoor dat mensen nogmaals aan jouw bedrijf denken in de komende dagen.
Tip 3: Een goed website design
We leven in het tijdperk van internet en ook jouw onderneming zal eraan moeten gaan. Eigenlijk is het in deze tijd niet meer reëel om een bedrijf te hebben zonder goed uitziende website. Een website kun je natuurlijk zelf proberen te maken, maar als je niet heel bekend bent met zoiets, zal dat veel tijd kosten. Het is dus aan te raden om daar een website ontwerper voor in te huren. Het kost wat geld, maar dan heb je een gelikte site die prijkt op je visitekaartje.
Tip 4: Promoot je website op internet
Een werkende website is stap 1, het promoten van de website is de volgende stap. Het is belangrijk dat mensen bij jou in de buurt op jouw website komen: als ze op Google bijvoorbeeld zoeken naar een dienst of product dat jij kan leveren, wil je dat ze bovenaan jouw bedrijf zien staan zodat ze erop gaan klikken. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in dit ‘SEO marketing’, zoals dat wordt genoemd: search engine optimalisatie. Daarnaast kun je jouw website ook promoten op verschillende sociale mediasites.
Tip 5: Blink uit op jouw terrein
Om mensen enthousiast te krijgen over jouw product of dienst is het natuurlijk belangrijk om de beste te zijn op jouw terrein. Als je een glimlach op het gezicht van je klant weet te toveren, is de kans groot dat ze je naam en visitekaartje ook aan hun buren, kennissen en vrienden zullen doorgeven. Probeer altijd kwaliteit te leveren en af en toe ook iets met de prijs te doen.
Photo by SevenStorm JUHASZIMRUS