Hoe haal je het maximale uit contentmarketing?
Er komt meer bij kijken dan een leuk berichtje op je website plaatsen. Wat speelt er nu in de contentmarketing? En hoe kun je het maximale eruit halen? Dit bespreken we in deze blog. We geven eerst even een korte introductie in contentmarketing.
Introductie in contentmarketing
Contentmarketing kan in een paar woorden worden omschreven: waardevolle informatie, klantbinding en conversie. Vandaar deze definitie:
'Contentmarketing is het inzetten van relevante en unieke content voor strategische (lange termijn) doeleinden van de onderneming.'
Deze content moet waarde bieden voor de lezer om ze zo te binden aan jouw merk en uiteindelijk eigen bedrijfsdoelen na te streven.
Contentmarketing is een proces die zich opbouwt. Je begint met een strategie en planning voor het publiceren van content en deze promoot je op je kanalen. Geleidelijk zie je een steeds sterker wordende stijging in het aantal bezoekers op je webpagina’s. Door te experimenteren en te meten kun je kijken welke content het beste voor jou werkt en de randen glad slijpen.
Tips om het maximale uit je content te halen
Deze tips zijn eigenlijk een must om succesvol in contentmarketing te ondernemen. De belangrijkste musts om het maximale uit contentmarketing te halen zijn als volgt:
1. Denk vanuit je lezer
Als je content maakt om er zelf beter van te worden, sla je je slag mis. Je content maak je voor je doelgroep. Als zij jouw content niet interessant en aantrekkelijk vinden, werkt het averechts.
Het is een basisgegeven dat je moet denken vanuit je doelgroep. Je moet weten hoe je bezoeker denkt. Wat vinden ze interessant? Hoe willen ze iets te weten komen? Waar vindt mijn doelgroep mij? Maak je content prettig leesbaar met een goede user experience. Als je jouw content in het belang van de doelgroep maakt, is Google automatisch ook tevreden.
2. Ga te werk vanuit eigen branding
Door je op te stellen als een persoonlijkheid en niet als een commercieel zakelijk bedrijf, kun je jouw klanten beter bereiken. Je wilt je binden aan je klanten, relaties opbouwen en werken aan je merkbekendheid. Door branding mee te nemen in je contentmarketing bouw je een sterk merk op. Branding gaat erover om jezelf te profileren en te onderscheiden van de concurrent. Elk stukje content maak je vanuit je eigen identiteit en branding. Elk stukje content draagt bij aan jouw verhaal, ook wel storytelling genoemd.
3. Maak een contentstrategie
Om succesvol in online marketing te ondernemen is er een strategie nodig. Je kunt al je informatie en input wel in je hoofd hebben, maar dat schept chaos en geen duidelijke meetbare plannen. Je beschrijft in je strategie je eigen bedrijf, je doel, doelgroep, concurrentie, analyses en aanpak voor je content, planning, promotie en evaluatie.
4. Houd Google in de gaten
Je maakt je content voor je doelgroep, maar er het is ook zaak om Google tevreden te houden. Google bepaalt uiteindelijk jouw online succes. Zorg daarom dat je je verdiept in het gebruik van structured data, keywords, linkbuilding, SEO en de techniek en opbouw van je website. Alvorens je aan contentmarketing begint hoort je website goed op orde te zijn.
5. Streef naar je marketingdoelen
Je mag best commercieel zijn. Je wilt uiteindelijk iets van je lezer en hier zet je jouw content voor in. Natuurlijk is content geen push strategie en wil je vertrouwen bij de lezer krijgen.
Wees niet bang om je lezer een aanbod te doen. In jouw content begeleid je de lezer naar de gewenste actie. Op je pagina kun je ook prima call-to-actions gebruiken om de lezer duidelijk te maken wat ze moeten doen.
Er komt dus wat meer bij kijken dan alleen een blog posten. Het heeft tijd en kennis nodig om succesvol in contentmarketing te worden. Dit hoef je niet alleen te doen. Er zijn contentmarketingbureaus, tools en informatiebronnen die je hierbij kunnen helpen.