Innosend haalt €600.000 op om verzendingen voor webshops slimmer te maken
Innosend, aanbieder van verzendsoftware voor e-commerce bedrijven, heeft een investering van €600.000 opgehaald. De Groningse startup maakt het verzenden van pakketjes eenvoudiger voor webshops, zodat zij zich weer kunnen focussen op de groei van hun bedrijf. De slimme verzendsoftware van Innosend bespaart tijd en kosten dankzij transparante tarieven, automatisering van processen en door consumenten beter te informeren over bezorgingen.
Innosend biedt een combinatie van complete verzendsoftware voor webwinkels met een eigen magazijn en fulfilment om alles uit te besteden. Het platform laat webshophouders processen automatiseren, bijvoorbeeld door pakbonnen te scannen voor het printen van labels en regels op te stellen voor de selectie van de bezorgdienst, om zo tijd en kosten te besparen. Aangesloten klanten, zoals FC Groningen, Fit Piggy en Easie.nl, kiezen voor het platform vanwege de persoonlijke support en transparante en scherpe all-in tarieven.
“De bezorgmogelijkheden voor consumenten zijn het afgelopen decennium enorm geoptimaliseerd, maar we zien dat de kopzorgen voor webshophouders juist zijn toegenomen,” zegt Liu Kars, medeoprichter en CEO van Innosend. "Uiteenlopende vervoerders, onduidelijke prijsstellingen, wisselende retourregelingen en drukte bij de klantenservice. Veel ondernemers hebben hier dagelijks mee te maken, waardoor het verzendproces een hoge kostenpost is geworden en het veel waardevolle tijd in beslag neemt.”
Virgil Swagemakers, medeoprichter van Innosend, legt uit hoe webshophouders hierin tegemoetgekomen worden: “Met advies op maat helpen wij ondernemers om de juiste keuzes te maken en onze verzendsoftware koppelt met de meeste webshopsoftware en bezorgdiensten. Daarbij hebben wij een transparante abonnementsstructuur met vaste verzendprijzen. Tot 300 pakketten per maand is het platform gratis te gebruiken, daarna kost het slechts enkele tientjes. Doordat we helpen met automatiseren, kunnen de webshophouders weer focussen op waar het voor hen om draait: groei van hun webwinkel."
Kapitaalinjectie
Na drie jaar groei, waarbij dit jaar de omzet is verdrievoudigd, kan met de eerste kapitaalinjectie van €600.000 nu worden opgeschaald door het softwareaanbod uit te breiden. Ook maakt Innosend zich klaar om klanten door heel Europa te gaan bedienen. De investering wordt geleid door Koninklijke Rotra, de logistiek dienstverlener voor wereldwijde zee- en luchtvracht. Andere investeerders zijn het Groningse startup investeringsfonds G-Force Capital, en Harold Huizing, voormalig commercieel directeur van Trust.
De meer dan 110 jaar aan kennis van Koninklijke Rotra is van grote toegevoegde waarde voor de opschaling van Innosend. Broers Harm en Machiel Roelofsen, Directors en mede-eigenaren van de Koninklijke Rotra, zeggen: “Onze gedeelde missie om voorop te lopen door te innoveren en digitaliseren, zorgt ervoor dat onze strategieën perfect op elkaar aansluiten. Daarbij zijn we tegelijkertijd in staat ons te onderscheiden door het verduurzamen van wereldwijde verzendingen. Door onze kennis te bundelen, kunnen we nieuwe kansen gaan benutten om het voortouw in de verzendmarkt te nemen en de groei verder te versnellen.”
Volledige fulfilment
Naast de verzendsoftware, waar sinds de oprichting in 2020 al meer dan een miljoen pakketten mee zijn verzonden, ontwikkelt Innosend meerdere diensten om webwinkels mee te ondersteunen. Bijvoorbeeld een eigen retourportaal en een track-and-trace-systeem waarmee updates in eigen huisstijl kunnen worden verstuurd. Ook biedt het bedrijf volledige fulfilment als service vanuit centra nabij Groningen en Amsterdam. Hiermee geven klanten de opslag en verzending van producten uit handen aan Innosend.