Innoveren in een veranderende wereld: hoe houd je koers?

Innoveren in een veranderende wereld: hoe houd je koers?

Redactie Baaz

Technologische ontwikkelingen vinden plaats aan de lopende band, wet- en regelgeving omtrent duurzaamheid verandert continu en de kenniseconomie past zich steeds weer aan aan wetenschappelijke ontdekkingen. Als ondernemer kan dit tot veel verwarring leiden.

Waar doe je namelijk goed aan in een veranderende wereld en welke keuzes brengen jou naar daar waar je wil zijn? Er zijn verschillende manieren om op de hoogte te blijven van deze veranderingen en je helpen bij het maken van de juiste keuzes.

Bedrijfsadvies van een extern bureau

Een eerste mogelijkheid om te kunnen blijven innoveren in een veranderende wereld is het vragen van bedrijfsadvies aan een extern bureau. Terwijl jij dag in dag uit bezig bent met jouw onderneming en vraagstukken vanuit je eigen perspectief aanvliegt, kan een extern bureau een frisse blik werpen op jouw ideeën en de koers van jouw bedrijf. Misschien ontdekken zij met een simpele SWOT-analyse kansen en mogelijkheden waar jij zelf nog niet op gestuit was. Een tweede paar ogen dat met jou meekijkt naar de gang van zaken en de toekomstvisie van jouw bedrijf kan tot verrassende uitkomsten leiden. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat bedrijfsadvies geeft, is The Trend Network met RocketLaunch.

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen

In een wereld waar kennis aan de lopende band geproduceerd wordt, internationale samenwerkingen aangegaan worden en technologie in een rap tempo verbeterd wordt, is het niet altijd eenvoudig om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. Welke ontwikkelingen zijn namelijk relevant voor jouw bedrijf en hoe zorg je ervoor dat niet achter de feiten aanloopt, als de concurrent je een stap voor is? Netwerken kan hier een belangrijke rol in spelen, want door in contact te blijven met partners en bedrijven uit dezelfde sector kun je ideeën uitwisselen, kennis delen en samen innoveren. Daarbij komt dat er heel wat magazines en rapporten worden uitgegeven over de belangrijkste ontwikkelingen van dit moment, waarin je in één oogopslag ziet wat er gaande is.

Ontwikkel een groeiplan in lijn met jouw strategie

Een strategie is de manier waarop een bedrijf bepaalt welke koers ze gaan varen en hoe ze die aan zullen proberen te houden. Met een duidelijke missie en visie zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en wordt de strategie uitvoerbaar. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want wat betekent dit allemaal nou concreet? Voor elk bedrijf is het van belang om de strategie uit te werken in een duidelijk groeiplan, zodat je inzicht verkrijgt in de te varen koers en de activiteiten die daaraan verbonden zijn. Een groeiplan kun je ook door een externe partij laten maken, waarvan RocketPlan een goed voorbeeld is.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie