Interview met Anfors Imperial: wijn, familie en succes
Vier ondernemers, vier experts, allen met een hart voor het bedrijf. Via het traject ‘De Uitdaging’ tackelen een handvol bedrijven de obstakels die hun pad naar groei stroever maken dan nodig is. Herkenbare obstakels, uitdagingen die tekenend zijn voor Nederlandse bedrijven in elke fase van hun onderneming.
Op de kick-off van De Uitdaging (begin 2019) was Anfors Imperial van de partij. Het ging goed en gaat goed met het bedrijf. Toch verlangde het team naar groei - noem het gezonde ontevredenheid. Oprichter Hans Bijvoets sprak over vernieuwd en geoptimaliseerd gebruik van bedrijfssoftware: een maar al te relevant doel voor de wijnkoper anno 2019, de wijnkoper die dag in dag uit met digitale voorraad, verkoop en inkoop te maken krijgt. Nu - ruim een half jaar later - spreken we Sylvia Verboon (PR) en Gommaar Theeuwes (sales), om verhaal te halen over het bedrijf, de afgelopen periode en de stappen die zijn ondernomen bij het tackelen van hun uitdaging.
Vertel - hoe kwam Anfors Imperial tot stand?
Sylvia: ‘Hans (Bijvoets, red.) had een droom. In 2001 verkocht hij zijn huis in Rotterdam, waarna hij naar Italië trok om zich te vestigen, de taal en wijnen te leren kennen en een portfolio op te bouwen. Twee jaar later, terug in Nederland, begon de verkoop: het begin van Anfors Imperial als bedrijf.'
Gommaar: 'Dat ging zoals eerder van een jongensboek, dan de realiteit verwacht kan worden. Werken vanuit de garage, in een eigen autootje rondrijden en aan de klanten beleveren. In zijn tijd in Italië leerde Hans veelal Italiaanse bedrijven kennen. Familiebedrijven, waarvan gezinsleden generatie na generatie de stok overdragen, bedrijven waarin opvolging altijd een rol heeft. Zo'n langetermijnvisie stellen we ook vandaag de dag centraal. Werken we samen met een klant, dan stellen we geen snelle pallets en vlotte kortingen voor, maar bouwen we aan jarenlange relaties. Intern doen we hetzelfde: werven, werken of trainen we, dan investeren we in de toekomst, niet alleen de komende zes maanden.'
Nederland kent tig wijnimporteurs: 5.000 is geen slechte gok. 80 procent begint met eenzelfde verhaal als Anfors Imperial. Waarom kiest men voor jullie - en niet voor de 4.999 vergelijkbare bedrijven?
Sylvia: 'Als je iets doet waar je ongelooflijk veel van houdt, dan doe je dat met een uitzonderlijk gevoel. We werken met een verzameling van mensen die het werk met hart en ziel doen, geloven in onze werkwijze. Het team is relatief klein. Maar tien man met een hart voor het product, een warm gevoel voor de personen die het product maken, zijn sterker dan ogenschijnlijk lijkt: onze passie brengen we dagelijks over naar de klant.' Anfors Imperial schreef zich eind 2018 in voor De Uitdaging. Welke vragen leidden daartoe?
Gommaar: 'We lonkten al tijden naar Exact Online (financiële software, onder andere voor handelsondernemingen, red.). Niet zonder reden: we houden van automatisering, processen versoepelen zonder omkijk. Ongeacht of het goed gaat, het bedrijf groeit en fijn voelt, wil je steeds meer grip krijgen op elk proces. Waarom groeien we? Geven mensen meer uit per fles? Hebben we nieuwe klanten? Bestellen bestaande klanten vaker? Het stellen van de juiste vragen is één, het kunnen geven van een correct antwoord twee. Software kan je in staat stellen om te reageren op een markt. Inmiddels gebruiken we Exact Globe (compleet bedrijfssoftwarepakket, van ERP tot boekhouding, red.), omdat onze voorraadprocessen en benodigdheden daar beter bij aansluiten.'
Enerzijds stellen jullie klantencontact en hospitaliteit vooraan. Software is van nature niet bepaald persoonlijk. Past zo'n focus wel in jullie visie?
Gommaar: 'Zeker. Techniek kan voor je werken met als uitkomst dat de kwaliteit van je service, verhoudingen met klanten, een topniveau bereikt. Twee derde van ons team komt oorspronkelijk uit de horeca. We hebben allemaal hart voor gastvrijheid, lopen allemaal tot het naadje voor de gast. Vroeger hielden we klantencontact bij in zwarte boekjes. Kwam bijvoorbeeld meneer Bel binnen, dan noteerden we dat meneer Bel blue label whiskey dronk. Kwam meneer Ouwekerk binnen, dan noteerden we de auto waarin hij reed en het feit dat hij altijd voor de carpaccio ging. De data die we tot beschikking hadden, stond in een eenvoudig schriftje. Dat schriftje vertaalt zich vandaag de dag in technologie. Wordt je klantenbestand groter, dan wil je de registratie zoveel mogelijk automatiseren: iedereen moet relevante informatie kunnen inzien.’
De sales & marketing-dag, het derde evenement van Exact's De Uitdaging, vond recentelijk plaats. Jullie waren van de partij en kregen één-op-één consult van een aantal Exact-medewerkers. Hoe was dat?
Sylvia: 'Het was enorm waardevol om feedback te ontvangen van de Exactspecialisten die zich uitgebreid hadden ingelezen in onze business. Door een combinatie van hun expertise en onze vraagstelling kwam er heel snel een gesprek op gang. Het is verfrissend om te zien hoe anderen naar jouw bedrijf kijken. Patrick, één van de websitebeheerders bij Exact, heeft een blik geworpen op onze website en wist precies de juiste onderwerpen beet te pakken, waaronder de snelheid van de website. Het optimaliseren van die snelheid is iets wat je in een dag regelt, voldaan op terugkijkt, en nooit meer over nadenkt. Totdat er door een specialist kritisch naar gekeken wordt. Alles kan beter en sneller, de oplossingen blijken simpel. Het gesprek met Patrick is slechts een voorbeeld: al met al ga je na zo'n dag richting huis met een heel geïnspireerd gevoel. Het zet aan tot nadenken en het helpt je een stap verder.'
De Uitdaging
Gedurende 2019 volgen we de deelnemers en Exact-experts van De Uitdaging op de voet. Dit interview is onderdeel van een reeks updates en verslagen over de vooruitgang van elk bedrijf; inzichten waar jij je voordeel uit slaat. Bezoek deze website, navigeer naar categorie ‘De Uitdaging’, of ga direct naar de onderstaande link.