Invoering nieuwe pinnen verloopt voorspoedig
Toen Nederland ineens werd gevraagd om met de chip te pinnen ontstond er een golf van klachten en bezwaren. Toch slaat het aan.
Decennialang pinden wij met de magneetstrip van onze pas. Voor een veiliger en eenduidiger betaalsysteem in Europa moesten we ineens overgaan op het nieuwe pinnen. Net als bij de invoering van de euro, was niet iedereen direct enthousiast. Het nieuwe pinnen zou langzamer en omslachtiger zijn en bovendien zou je te vaak vergeten om je pinpas uit het apparaat te halen.
Ondanks deze klachten laat het projectbureau achter de invoering, Currence, weten dat de nieuwe pinvorm erg goed aanslaat. Op dit moment, ruim een half jaar na de invoering, loopt meer dan zeventig procent van de transacties op deze manier. In juli was dat nog veertig procent. Bovendien nemen de klachten af, meldt nieuws.nl.
Eind dit jaar moeten alle automaten op de nieuwe pinvorm zijn aangepast. Volgens de woordvoerder van het projectbureau verlopen deze aanpassingen op schema. Er zijn winkels waar de klacht dat het nieuwe pinnen langzamer zou zijn, terecht is. Dit komt door het keuzescherm waarin de klant kan kiezen tussen chippen en pinnen. ‘Winkels waar bijna nooit wordt gechipt, kunnen overwegen dat scherm te verwijderen’, zegt de zegsvrouw op de nieuwswebsite. Er kleeft nog wel één nadeel aan de pinvorm zegt ze: ‘Je kan bij supermarkten alleen niet meer meteen beginnen met pinnen. Dat kan helaas niet met deze chip.’