Is mobility de drijfveer achter een succesvol bedrijf?
Uit recent onderzoek van de Boston Consulting Group and Qualcomm blijkt dat de top 25 van bedrijven in het mkb als direct resultaat van het implementeren van mobiele technologieën kunnen rekenen op een verdubbeling van de winst. Dat bewijst dat mobiliteit de juiste weg is om te bewandelen voor het mkb. Maar zijn deze vooruitstrevende mkb-bedrijven verantwoordelijk voor het succes van mobiliteit binnen bedrijven en inspireren ze verdere vooruitgang van mobiele technologieën? Of is hun drijfveer de behoefte om de concurrentie bij te houden? Volgens gegevens van de Europese Commissie telt Europa meer dan 20 miljoen mkb-bedrijven. Die vormen de ruggengraat van een economie; een economie die zich in hoog tempo aan het herstellen is. Omdat deze organisaties zo’n significant percentage van het landschap vormen, kunnen techfabrikanten veel van hen leren. Zij geven inzicht in de markt, waardoor fabrikanten slimmer kunnen investeren in onderzoek, innovatie en uiteindelijk de ontwikkeling van mobiele apparaten.
Early adopters in het mkb
Kleine bedrijven bevinden zich vaak in de beste positie om nieuwe technologieën en manieren van werken te omarmen, zeker vergeleken met grotere concurrerende bedrijven. Dit omdat grote multinationals wellicht een groot IT-budget hebben en daarnaast ingeburgerde en verregaande protocollen en beleid hebben. Deze fungeren als barrière bij het snel omarmen van nieuwe technologieën. Het proces om het invoeren van de technologie mogelijk te maken, gaat vaak gepaard met vertragingen. Beveiligings- en financiële aspecten zijn daar meer dan eens de oorzaak van. CIO’s willen over het algemeen de IT-infrastructuur gelijktrekken voor het hele (internationale) bedrijf.
Flexibel
Het mkb daarentegen is van nature flexibeler. Dit werkt in het voordeel van deze bedrijven op het moment dat zij innovatieve oplossingen aankopen en dicht het gat tussen het mkb en de gevestigde concurrentie. Het kleinere budget vraagt meestal om een fellere aanpak omdat bedrijven hierdoor moeten zoeken naar innovatieve en ook betaalbare IT-oplossingen. Hierdoor is het laag houden van terugkerende kosten aantrekkelijker. De abonnementsvormen die over het algemeen bij cloudoplossingen horen, zijn bijvoorbeeld populair. Door het ontbreken van strikte protocollen die het proces kunnen vertragen, kan het mkb snel schakelen en nieuwe technologieën implementeren. Mkbbedrijven kunnen binnen het budget blijven en makkelijk opschalen als ze groeien. Ze kunnen met hetzelfde vertrouwen hardware inkopen, nu steeds meer fabrikanten flexibele mogelijkheden bieden zoals leasen en ruimhartige tevredenheidsgaranties, bijvoorbeeld bij zakelijke laptops en hybride 2-in-1 laptops.
Innovatie en mobility
Apparaten zoals de Toshiba Portégé Z20t gaan hand in hand met zakelijke cloudplatformen. Tegelijkertijd bieden ze ook de optie om veilige en betrouwbare verbindingen te maken met andere apparaten, ongeacht de locatie. Zulke producten zijn ontworpen om het mkb de mogelijkheid te geven veilig en productief te werken, of het nu vanuit huis is, in de trein of op een flexibele werkplek ergens aan de andere kant van het land. Het toetsenbord van deze hybride laptop vergroot de productiviteit onderweg. Het mkb omarmt dit soort technologieën steeds sneller, waardoor fabrikanten constant zakelijke producten ontwikkelen en op de markt brengen. Daarmee is een innovatiecyclus ontstaan die voor zowel fabrikanten als het mkb voordelig is. Toshiba ziet meer en meer bedrijven transformerende ITprojecten implementeren die het personeel flexibeler maken. Het voordeel hiervan is dat werknemers de hogere verwachtingen van klanten waar kunnen maken, iets dat één op één te maken heeft met de mobiele- en social media-revolutie. In plaats van een klantenservice die open is van 9 tot 5, kan het mkb met de juiste mobiele technologie ruimer bereikbaar zijn met een snellere responstijd.
Concurrentie
Het binnenhalen en behouden van klanten is van cruciaal belang in een zwaar competitieve markt anno 2016. Hierdoor heeft het mkb snel gerealiseerd wat de waarde is van mobiele IT, of het nu om makkelijk vervoerbare apparatuur gaat of om op maat gemaakte cloudoplossingen. Het zijn vaak de pionierende bedrijven die innovatieve mobiele apps creëren waarmee ze een niche in de wensen van het personeel kunnen bedienen. Het mkb speelt dus in sommige gevallen een belangrijke rol in de vooruitgang van mobiele IT. Daarnaast zorgt mobiele technologie ervoor dat werknemers ook productief kunnen zijn op momenten waarop ze voorheen niets zouden doen. Een makelaar kan bijvoorbeeld reageren op een bod van een geïnteresseerde, terwijl hij wacht op kijkers voor een ander huis. Het moge duidelijk zijn: dankzij mobiliteit kan het mkb concurreren met rivaliserende bedrijven, doordat zij overal en altijd een mobiel kantoor bij zich hebben. Moderne technologie biedt natuurlijk alle bedrijven voordeel, maar het past voor het mkb precies in het straatje omdat men hiermee aan de ene kant kosten kan besparen en aan de andere kant gericht kan investeren waar nodig.
Groei
De mobiele markt groeit hard: zowel op het vlak van diversiteit als in aantallen. Onderzoekers voorspellen dat in 2019 per jaar 148 miljoen wearables worden verscheept. Dat zijn er nu nog 33 miljoen. De capaciteiten van bedrijven om zulke innovaties snel te implementeren, wordt de komende jaren waarschijnlijk nog belangrijker als zij succes willen boeken. Deze cyclus staat aan de wieg van de mobiele revolutie. Als het mkb uitbreidt, moet zij de cruciale rol van mobiele technologie onthouden. Er zal tenslotte altijd een kleiner bedrijf klaar staan om de laatste oplossing te implementeren om daarmee de markt te verstoren.