Jong talent heeft werkgevers voor het uitkiezen
Er is simpelweg meer werk, maar evenveel talent als hiervoor. ;De arbeidsmarkt is na het einde van de crisis ingrijpend veranderd. Eerst hadden bedrijven weinig moeite om vacatures in te vullen. Maar nu zijn de rollen omgedraaid en kunnen werkzoekenden vaak kiezen uit meerdere werkgevers', vertelt Noortje Hendrikx, Manager HR bij HR-adviseur Tentoo.
'We zien in onze dagelijkse praktijk dat niet elk bedrijf gewend is aan deze nieuwe realiteit. Dat kan frustrerend zijn. Het is vervelend als je kansen op groei noodgedwongen moet laten schieten omdat je niet de benodigde nieuwe talenten kunt vinden.'
Tien tips voor talent
Waar letten werkzoekende jongeren op in deze werknemersmarkt? Hendrikx heeft tien tips voor bedrijven die opzoek zijn naar nieuw talent maar ze nog onvoldoende weten te bereiken:
1. Sollicitanten zijn op zoek naar flexibiliteit, stap dus af van 9-5 cultuur en laat ze bijvoorbeeld zelf hun werktijden bepalen en vanuit huis werken;
2. Maak geen traditionele functieprofielen, maar vraag naar relevante karaktereigenschappen. Harde skills kunnen nog worden geleerd in de praktijk, soft skills zijn daarentegen een stuk lastiger aan te leren;
3. Geef sollicitanten de ruimte voor eigen initiatief. De nieuwe talenten maken deel uit van een ondernemende generatie die zichzelf wil ontplooien;
4. Investeer in opleidingen voor werknemers. Talenten hoeven daarbij niet per se ‘hiërarchisch’ te groeien (promotie te maken). Ze kunnen ook nieuwe vaardigheden leren;
5. Er is sprake van een werknemersmarkt. Zoek daarom naar alternatieve kanalen om talent te vinden. Misschien dat je ze bereikt op een platform waar ze zich wel bevinden, zoals Facebook of Instagram;
6. Overweeg een onervaren kandidaat die nog kneedbaar is. Zij zijn geschikt voor traineeships en kunnen gevormd worden naar de wensen van het bedrijf. Dat het bedrijf hen zo’n kans biedt wordt daarbij enorm gewaardeerd en zorgt voor binding;
7. Via-via recruiten werkt vaak goed. Iemand met talent kent vaak ook anderen met veel potentieel;
8. Gebruik HR als marketingtool, dat wordt employer branding genoemd: je bedrijf als aantrekkelijke werkgever positioneren. Employer branding wint niet voor niets aan terrein;
9. Gebruik grappige of unieke namen voor de functie, zoals ‘centjesteller’ in plaats van controller, als je jongeren wil aanspreken. Dergelijke vacatures worden bovendien sneller gedeeld op social media. Vergeet in de vacature niet toe te voegen hoe de functie ‘echt’ heet (wat de normale functienaam zou zijn), zodat deze vacature ook nog vindbaar is voor zoekmachines;
10. Sollicitanten zoeken geen collega’s: ze willen een vriendenclub op kantoor waar ze meer mee willen delen dan alleen hun werk. Zorg dus dat je borrels en feesten organiseert, om een echt team te bouwen, in plaats van een groep collega’s.