Jongere ondernemer succesvoller dan oudere
Generatie Y boert beter
Ondernemers die tot Generatie Y behoren verdienen niet alleen meer dan oudere ondernemers, volgens een recent onderzoek van de bank HSBC zijn deze zogeheten millennials ook gemotiveerder en meer gedreven door zingeving om iets aan de samenleving terug te geven. Sterker nog, de nieuwe generatie ondernemers hebben het karakter van ondernemerschap drastisch veranderd. Althans, dat stelt Nick Levitt, hoofd Global Solutions Group bij HSBC. Volgens Levitt genereren de ondernemers jonger dan 35 jaar meer business en banen dan hun voorgangers. De millennial-ondernemers die HSBC onderzocht verdienen jaarlijks 11,5 miljoen dollar, bijna anderhalf keer zo veel als de gemiddelde 4,8 miljoen die de andere onderzochte ondernemers jaarlijks verdienen.
Jonger, rijker en effectievere werkgevers
Jonge ondernemers blijken trouwens ook meer werknemers te hebben. De belangrijkste businessholding van een jonge ondernemer biedt onderdak aan zo'n 123 werknemers. Met gemiddeld 58 werknemers steekt de oudere ondernemer daar magertjes bij af. Even voor het perspectief: wereldwijd onderzocht HSBC 2.834 ondernemers waarbij elke ondernemer een nettowaarde tussen de 250 duizend en 20 miljoen dollar vertegenwoordigt en op zijn minst een belangrijke aandeelhouder, manager, executive of strategische investeerder is in een private onderneming.
Geld verdienen is niet genoeg, zingeving moet erbij
Weliswaar hebben millennials grotere bedrijven met meer werknemers dan hun counterparts, ze doen het niet alleen maar voor het geld. Volgens Levitt vinden ze het minstens zo belangrijk om een positieve impact te hebben op de wereld en hun gemeenschap. Bijna zes op de tien millennials geven aan een positieve impact op de samenleving te willen hebben, vier op de vijf milennials zijn actief filantroop. Ook geldt dat des te meer succes een millennial-ondernemer heeft, des te meer hij of zij teruggeeft aan de samenleving.