Kamera Express zet nieuwe stap in hun succesvolle retailmodel

Kamera Express zet nieuwe stap in hun succesvolle retailmodel

Redactie Baaz

Kamera Express zet als innovatieve retailer de volgende stap in hun omnichannel businessmodel. Na het toevoegen van verhuur en een high-end fotoservice, voegt de fotoretailer nu ook kosteloos de Kamera Express Academy toe aan hun succesvolle retailmodel.

Gratis cursussen en masterclasses

De nieuwste stap binnen hun missie om de wensen en behoeften van klanten voorop te stellen is leren. Deze innovatie geeft klanten de kans om gratis workshops en cursussen te volgen in de online Kamera Express Academy. De Kamera Express Academy bevat op dit moment ruim 35 foto- en videocursussen. Door cursussen te volgen, wordt het gebruik van de producten en eventuele vervolgaankopen gestimuleerd. Op deze manier creëert Kamera Express als marktleider een unieke en onderscheidende propositie die past binnen de niche van foto- en videoretailers. Deze stap speelt ook in op de behoefte van de jongere generatie om zichzelf continu te blijven ontwikkelen. Het succes van deze service staat vast, getuige de inmiddels ruim 90.000 ‘studenten’ die zich aan de Kamera Express Academy verbonden hebben.

Eerdere innovatieve stappen waren de lancering van de verhuurservice, waarmee het mogelijk is om foto- en videoproducten te huren. Want ook pay for use is een trend die niet te stoppen is en die met name de jongere generatie aantrekt. De producten voor foto- en videografie vragen een zekere investering. Huren is dan een laagdrempelige optie, naast het kopen van producten.

De andere innovatieve stap was het toevoegen van een high-end fotoservice. Daarmee kunnen consumenten hoge kwaliteit fotoboeken, fotoafdrukken en wanddecoratie van zelfgemaakte foto’s bestellen. Ook deze laatste stap in de klantreis van beeldmakers is belangrijk. Want door het af te drukken, kun je je werk laten zien en komt het meer tot leven.

Ophalen na 30 minuten in de winkel

Klanten komen vaak voor een specifiek product naar de winkel, maar kijken steeds vaker eerst online of hun product op voorraad is. Mede versneld door de lockdowns van afgelopen maanden, maakte Kamera Express het daarom mogelijk om producten online te reserveren en na 30 minuten op te halen in de dichtstbijzijnde winkel. Deze persoonlijke service blijkt naadloos aan te sluiten op de behoeften van de klant. De foto- en videospecialist zag na optimalisatie van hun onlinereserveringenproces de conversie op de reserveringen met ruim 200 procent stijgen. En ook nu de winkels weer open zijn, blijft het aantal reserveringen hoog.

Het succes achter de omnichannel bedrijfsvoering

De positieve cijfers benadrukken de succesvolle omnichannel bedrijfsvoering van Kamera Express. Het bedrijf - in 2021 uitgeroepen tot ‘Beste Winkelketen Elektronica’ - wijst het succes toe aan hun unieke retailmodel 3.0, waarin gewilde services voor beeldmakers naadloos aansluiten op omnichannel bedrijfsprocessen. In de afgelopen jaren maakte de retailer eerst de stappen van winkel naar online naar omnichannel. Vervolgens voegde ze daar verschillende services aan toe. Voor dit jaar staat het verder verstevigen van de internationale groeiambities centraal en rolt zij hun succesvolle businessmodel verder uit in Europa.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie