Kick.start: AltijdKoffie
Carolien liep al een tijdje rond met het idee om een bedrijfje te starten. Waarin wist ze niet precies, maar als kind uit een ondernemersfamilie leek het haar een leuke uitdaging zelf iets op poten te zetten. Bovendien heeft haar vriend een onderneming in de online marketingbranche en kon hij haar bijstaan tijdens de startfase. ‘Het moest iets zijn waar ikzelf gepassioneerd in was’, vertelt Carolien over hoe ze op het idee voor AltijdKoffie kwam. ‘En dat is koffie. Mijn vriend adviseerde me een concept te hanteren, waarbij je maandelijkse inkomsten genereert. Dat is financieel gunstig, maar ook logistiek slim’, legt ze uit. ‘Met een vaste baan is het namelijk nogal onhandig om elke dag voor één pakketje naar het postkantoor te moeten.’
Verrassing of kiezen?
Als klant van AltijdKoffie, de naam die Carolien haar jonge onderneming gaf, schaf je dus een abonnement aan, waarbij je maandelijks een door jou gewenste hoeveelheid koffiebonen krijgt thuisgestuurd. In het begin kon je alleen nog kiezen voor een verrassingspakket, maar op dat idee kwam Carolien snel terug. ‘Bij de eerste feedback die ik kreeg, kwamen twee dingen duidelijk naar voren: de bonen waren te duur en mensen wilden zelf een keuze hebben welke koffie ze drinken. Dat heb ik dus aangepast, ik ben wat gedaald in de prijs en heb naast de mogelijkheid van een verrassingspakket nu ook de optie om je eigen pakket samen te stellen.’
Dat afstemmen op de behoefte van de klant was iets wat Carolien moest leren. ‘Het bleek een van de grootste uitdagingen te zijn’, vertelt ze openhartig. ‘Wat willen mensen en waar zijn ze bereid voor te betalen? Als beginnende ondernemer kun je op twee manieren starten: eerst de vraag onderzoeken met enquêtes en daarna pas je bedrijf lanceren of direct live gaan en aan de hand van de feedback die je krijgt je concept aanpassen. Ik heb gekozen voor de tweede manier: eerst starten, dan kijken.’
Concurrentie
Carolien is niet de enige die zich met koffiebonen bezighoudt. Niet zo gek, want Nederlanders zijn fervente koffiedrinkers dus zijn er logischerwijs ook veel andere ondernemers die de beste bonen aan de man proberen te brengen. ‘Hoe groot de concurrentie is, merkte ik al snel’, zegt Carolien. ‘Mensen naar mijn site krijgen lukte goed, maar zorgen dat ze mijn producten ook nog kopen, is een stuk lastiger. Dat is voor nu dus de uitdaging: zorgen dat klanten een abonnement afsluiten.’ Vijftig abonnementen heeft ze nodig om uit de kosten te zijn, in de krappe maand dat ze bezig is, heeft ze er zeven afgesloten. De jonge onderneemster is echter optimistisch en hoopt binnen twee jaar vijfhonderd abonnees in huis te hebben. Om dat te bereiken heeft ze veel aan de marketing- en verkoopkennis van haar vriend. ‘Op dit moment ben ik heel actief op fora en ben ik ook zelf met een blog begonnen. Wellicht dat ik in de buurt nog ga flyeren en mijn gezicht ook op markten ga laten zien. Dan weten mensen dat je bestaat, dat is belangrijk’, somt Carolien op. In elk geval heeft ze haar usp’s glashelder voor ogen: ‘Kwalitatief goede én verse bonen. Alles wordt op aanvraag gebrand dus je krijgt geen koffie die al een tijdje op de plank ligt.’