Kick.start: MarketingMed
Nauwelijks twintig is hij, maar aan ondernemerservaring ontbreekt het de ambitieuze Chelsea zeker niet. Op zijn zestiende runde hij al zijn eigen webshop voor lifestyle gadgets. Niet veel later lanceerde hij een website waar hij zijn kennis over online en social marketing deelde en trainingen organiseerde. Dat was de voorloper van MarketingMed, het platform dat hij samen met Mike Nuijs oprichtte en waar hij na zijn afstuderen vol mee aan de slag gaat. ‘MarketingMed is een platform dat met kennisartikelen en blogberichten dagelijks informeert over het laatste nieuws en de laatste trends op het gebied van social media, online marketing, SEO en Wordpress’, vertelt Chelsea over waar hij precies mee bezig is. ‘Ik begon met schrijven over die onderwerpen toen ik met mijn webshop stopte en besloot mezelf tot autoriteit op te werken.’
Met nog niet eens een diploma op zak, moest Chelsea zichzelf alle vaardigheden aanleren die goed ondernemerschap vereisen. ‘Ik wilde me opwerken tot een autoriteit op mijn gebied en daarvoor moet ik behoorlijk hard werken. Eigenlijk had ik nooit verwacht dat ik zo hard moest werken om hier te komen’, geeft hij toe. ‘De meeste tijd zit in contentmarketing en het contact onderhouden met de auteurs. Ik moet natuurlijk elke dag content op de website krijgen en zoek voortdurend naar auteurs die al een autoriteit zijn op hun gebied.’ Makkelijk is het zeker niet, want het internet staat vol met platforms en blogs waarop experts hun kennis delen over online en social marketing. Toch denkt Chelsea het net even anders aan te pakken dan zijn concurrenten: ‘Wij onderscheiden ons vooral met een flinke dosis menselijkheid. We werken écht samen met de auteurs, denken met hen mee over onderwerpen en manier van schrijven. Je bent geen nummertje dat af en toe een blog instuurt. Daarnaast is het grote verschil ook de combinatie tussen gevestigde auteurs en jong talent dat wij opleiden tot een goede schrijver.’
Verdienmodel
Als Chelsea straks student-af is, wordt MarketingMed zijn enige bron van inkomsten. Kortom: een verdienmodel waarmee hij een goede boterham kan beleggen is noodzakelijk. Hoe ziet dat model eruit? Chelsea: ‘De meeste inkomsten genereren we met trainingen voor het mkb door het hele land over Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ en ook een basistraining social media. Daarnaast verdienen we geld aan de advertenties op de website. Auteurs die voor ons schrijven of bedrijven met wie wij samenwerken kunnen bij ons een advertentie kopen, maar dat is nu nog geen jackpot.’
Realistische hoop
‘We zijn pas tien maanden bezig, waarvan vijf serieus. Als ik zie hoe hard we nu groeien, verwacht ik dat we, als ik in mei 2015 afstudeer, zo’n zestig procent groter zijn. We zitten nu iets boven de negenduizend bezoekers, dat was vier maanden geleden nog vierduizend. In mei wil ik vijftienduizend bezoekers hebben. De advertentie-inkomsten zijn dan hoger en ik heb natuurlijk veel meer tijd om trainingen te geven en te coachen. Bovendien gaan we vanaf mei ook events organiseren voor online marketeers. Dat willen we verder uitbouwen naar meerdere evenementen en informatiebijeenkomsten. Maar uiteindelijk focussen we ons vooral op het publiceren van kwalitatief hoogwaardige content, dat zal bij ons altijd op nummer één staan.’
Chelsea’s startertip
'Doe waar je passie ligt en laat je niet tegenhouden door mensen die zeggen dat er niks te halen valt. Veel mensen geloofden aanvankelijk niet in wat ik wilde doen. Pas nu ze zien wat ik bereik, weten ze dat ik gelijk had dat hier een business in zit.'
Gisteren vertelde Carolien Goudriaan van AltijdKoffie over haar bedrijf.