KPN sluit € 1 mrd kredietfaciliteit af gekoppeld aan duurzaamheidsdoelstellingen
KPN heeft vandaag een kredietfaciliteit van € 1 mrd afgesloten waarvan de rente gekoppeld is aan KPN’s duurzaamheidsprestaties in de komende jaren. Met deze financieringsovereenkomst zet KPN zijn duurzaamheidsambitie kracht bij. Eerder dit jaar maakte KPN al bekend de duurzaamheidsambities verder op te schroeven naar ‘Net zero’ uitstoot binnen de hele keten in 2040.
De rente van de kredietfaciliteit is gekoppeld aan KPN’s prestaties op drie strategische duurzaamheidsdoelstellingen: de versnelde digitalisering van Nederland door de uitrol van glasvezel, het verminderen van het energieverbruik van KPN en het omlaag brengen van de CO2 uitstoot in de hele keten (Scope 3 emissies).
“Dit is een belangrijke financieringsovereenkomst voor KPN die financiële flexibiliteit brengt en zorgt dat we onze solide liquiditeitspositie vasthouden”, zegt Chris Figee, CFO van KPN. “Het koppelen van onze duurzaamheidsprestaties aan onze financieringsstructuur onderstreept onze commitment en past bij KPN als één van de duurzaamste telecombedrijven ter wereld.” De nieuwe faciliteit heeft een looptijd van vijf jaar met twee verlengingsopties van één jaar. De kredietfaciliteit vervangt de bestaande faciliteit uit 2016 en wordt voornamelijk gebruikt als liquiditeitsreserve.
Digitalisering drijvende kracht achter energiebesparing
Voor KPN is duurzaamheid een integraal onderdeel van de strategie. Zo draait het bedrijf al sinds 2011 uitsluitend op groene stroom, is het sinds 2015 klimaatneutraal en wil het in 2025 nagenoeg circulair zijn. Dat betekent dat KPN verder in gaat zetten op het omlaag brengen van uitstoot bij leveranciers en bij klanten in het gebruik van hun producten en diensten. KPN CFO Chris Figee: “Dankzij de digitalisering over het netwerk van Nederland slagen we er als samenleving in om een flinke energiebesparing te realiseren. In 2020 bespaarden KPN klanten, dankzij digitaal werken, samen ruim drie keer de energie die nodig was om het netwerk van KPN te laten draaien. KPN neemt haar verantwoordelijkheid als duurzaam en ‘deugdzaam’ bedrijf serieus. Met onze technologie en diensten verkennen we de mogelijkheden om andere bedrijven en branches te helpen om hun activiteiten te verduurzamen. Denk aan de landbouw, mobiliteit of zorg. Met onze digitale diensten willen we bijdragen aan minder uitstoot en een betere leefomgeving.”
De telecomsector staat bekend als één van de grootste verbruikers van energie. Desondanks slaagt KPN er jaar op jaar in om het netwerk van Nederland verder te verduurzamen. In tien jaar tijd nam het energieverbruik van KPN met 37 procent af, terwijl over dezelfde periode de hoeveelheid dataverkeer met bijna het 21-voudige toenam.