Kruidvat, Bike Totaal en Picnic uitgeroepen tot overall winnaars ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2024-2025
Kruidvat wint ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ 2024-2025, Picnic en Ekoplaza behalen ook topprijzen

Kruidvat, Bike Totaal en Picnic uitgeroepen tot overall winnaars ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2024-2025

Redactie Baaz

Kruidvat is uitgeroepen tot ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2024-2025. Kruidvat liet daarmee 43 genomineerde retailers achter zich. Bike Totaal sleept de eretitel ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2024-2025 in de wacht. Picnic heeft de titel ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2024-2025 gewonnen. De jaarlijkse verkiezing kwam op 7 november 2024 tot een hoogtepunt nadat consumenten in de afgelopen maanden ruim 345.000 beoordelingen over hun favoriete retailers hebben gegeven. Tijdens het ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ gala op het Taets Art and Event Park in Zaandam zijn de felbegeerde prijzen voor de 22e keer uitgereikt.

Op 6 september zijn de winnaars van de categorieprijzen van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ 2024-2025 al bekendgemaakt. Deze winnaars maakten hiermee kans op de overall titels, waar Kruidvat, Bike Totaal en Picnic als beste uit de bus kwamen. Naast de publieksprijzen zijn ook vakprijzen uitgereikt. Het managementteam van HEMA is uitgeroepen tot ‘ABN AMRO Retail Managementteam of the Year’ 2024-2025. De titel ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2024-2025 is dit jaar door Ekoplaza gewonnen.

 

‘ABN AMRO Retailer of the Year’ grootste consumentenverkiezing in Nederland

ABN AMRO is sinds 2012 sponsor van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’-verkiezingen. “ABN AMRO is een sectorbank die weet wat er speelt in de sectoren waarin zij actief is. ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ zijn de grootste jaarlijkse consumentenverkiezingen in Nederland. Consumenten geven hierbij hun mening over retailers en het geeft retailers en ons inzicht in hoe zij het verschil kunnen maken”, vertelt Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN AMRO en tevens juryvoorzitter van de vakprijs ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’. “Voor ABN AMRO blijft dit als sectorbank erg waardevol en daarom hebben we al jarenlang onze naam aan deze verkiezing verbonden. Het stelt ons ook in staat de ontwikkelingen in de sector op de voet te volgen. Met één van de hoofdprijzen - ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ - vragen we nadrukkelijk aandacht voor dit cruciale thema”.

“De verkiezingen leven ook nog steeds enorm onder consumenten. Dit jaar zien we een stijging van ruim 30 procent onder het aantal deelnemende stemmers”, aldus Frank Quix, Managing Director van Q&A Retail. “Dit is ook het uitgangspunt geweest bij de start van de verkiezingen in 2003: consumenten de kans geven om een mening te geven over hun favoriete winkelketens en webshops. Dit geeft dus ook extra waarde wanneer je als retailer één van de prijzen wint waar zo veel consumenten aan deelnemen.’’

‘ABN AMRO Retailer of the Year’ 2024-2025 vakprijzen

Het managementteam van HEMA mocht de titel van de vakprijs ‘ABN AMRO Retail Managementteam’ 2024-2025 in ontvangst nemen. De volledige top 5 ziet er als volgt uit:

Albert Heijn

Bever

HEMA

Intertoys

Kruidvat

De winnaars van deze vakprijzen zijn vastgesteld nadat een panel van retailexperts is gevraagd de beste managementteams te nomineren. Op basis hiervan is een top 5 Retail Managementteams samengesteld De individuele vakprijs voor 'Retail Executive of the Year' is dit jaar niet uitgereikt. In plaats daarvan wordt de kracht van het team gevierd, passend bij de huidige tijdsgeest waarin samen doen en dienstbaar leiderschap centraal staan. De verschuiving naar een prijs voor het hele managementteam weerspiegelt het veranderende leiderschapsklimaat in de retailsector. “In deze tijd draait het minder om de individuele prestaties van een CEO en meer om de samenwerking tussen alle medewerkers", zegt Lars Heijnen, juryvoorzitter van de vakprijs ‘ABN AMRO Retail Managementteam of the Year’ en Head of sector Retail bij ABN AMRO. "Genomineerden geven zelf aan dat het succes van hun organisaties te danken is aan teamwork en gedeeld leiderschap."

Tijdens het ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ Gala konden deelnemers hun stem uitbrengen. Het oordeel van de jury bepaalde voor 50 procent de uitslag van de prijzen. De overige 50 procent is door de uitgebrachte stemmen bepaald. Nadat de stemmen van vakgenoten waren verzameld, nam het winnende team de prijs in ontvangst.

Ekoplaza won de vakprijs ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2024-2025. Hieronder een overzicht van de drie genomineerden:

Ekoplaza

Lidl

Odin

De ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ is een juryprijs binnen het concept ‘Retailer of the Year the Netherlands’. De jury, bestaande uit afgevaardigden van ABN AMRO, Fairtrade Nederland, Zeeman, Bever, Kringloopwarenhuis Het Goed, Buckaroo, GSES - Global Sustainable Enterprise System - en Q&A Retail, nomineerden op basis van vier criteria welke drie duurzame retailers in Nederland het beste hebben gepresteerd. De jury heeft dit jaar drie supermarkten genomineerd vanwege hun uitzonderlijke inzet voor duurzaamheid. Deze nominaties onderstrepen de vooruitgang die de voedingssector boekt in duurzame bedrijfsvoering en duurzame keuzes voor de consument.

Op het gala van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’-verkiezingen kregen de deelnemers door middel van een videopitch de kans om het oordeel van de jury te beïnvloeden door hun stem uit te brengen op één van de drie genomineerden. Het juryoordeel bepaalde voor 50 procent de uitslag van de prijs. De overige 50 procent is door stemmen bepaald.

Fotobijschrift: Alle winnaars van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’-awards 2024-2025 v.l.n.r. Jurriaan Pouw (HEMA), Elsemiek van Pamelen (Picnic), Steven Ijzerman (Ekoplaza), Yildiz de Leeuw (Dynamo Retail Group), Frank Quix (Q&A Retail) en Lars Heijnen (ABN AMRO).

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie