Lucas Bols viert 450 jaar
Lucas Bols, het oudste bedrijf van Amsterdam, viert een bijzonder jubileum: 450 jaar vakmanschap, innovatie en toonaangevende rol in de wereld van cocktails. Ter gelegenheid van dit historische moment reikte locoburgemeester Hester van Buren donderdag de Amsterdamse Jubileumpenning uit aan CEO Huub van Doorne.
Ook werd de compleet vernieuwde Bols Cocktail Experience feestelijk heropend. In deze interactieve belevenis leren bezoekers alles over de kunst van het cocktailmaken en de rijke historie van 's werelds eerste cocktailmerk: Bols.
Een rijke historie van 450 jaar cocktailcultuur
De geschiedenis van Lucas Bols begint in 1575, toen de familie Bols distilleerderij 't Lootsje oprichtte in het hart van Amsterdam. Sindsdien groeide het bedrijf uit tot een wereldspeler op het gebied van cocktails en gedistilleerde dranken. Met iconische innovaties zoals de introductie van Bols ready-to-drink cocktails in 1921, de lancering van de inmiddels legendarische Bols Blue Curaçao in 1933, de oprichting van de eerste internationale cocktailcompetitie in 2005 en natuurlijk de opening van de Bols Cocktail Experience in 2007, heeft Lucas Bols een blijvende stempel gedrukt op de internationale cocktailwereld.
Vandaag de dag is de Lucas Bols Company actief in meer dan 110 landen met een portfolio van ruim 20 cocktailmerken. Onder meer met de populaire Pornstar Martini met Passoã, de iconische Hot Shot van Galliano en de Blue Martini met de gloednieuwe Bols Blue 1575 likeur, inspireert Bols bartenders en cocktailliefhebbers wereldwijd. Sinds 2006 is Lucas Bols de drijvende kracht achter de cocktailrevolutie in Nederland, waardoor cocktails een onmisbaar onderdeel zijn geworden van het horeca- en uitgaansleven. Met initiatieven als de Bols Cocktail Academy, internationale competities en een sterke focus op no & low alcohol-cocktails - waaronder de overname van het alcoholvrije merk Fluère - blijft Lucas Bols innoveren en bouwen aan de toekomst van cocktails.
"450 jaar Lucas Bols is een mijlpaal om trots op te zijn. We eren ons rijke erfgoed, maar kijken vooral vooruit. Met de vernieuwde Bols Cocktail Experience maken we het bereiden van cocktails toegankelijk voor iedereen, en blijven we wereldwijd bartenders en liefhebbers inspireren. Dat we daarbij ook de Jubileumpenning van de Gemeente Amsterdam hebben ontvangen, maakt dit jubileum extra bijzonder." - aldus CEO Huub van Doorne.

De vernieuwde Bols Cocktail Experience: shake it till you make it
Gelegen aan het Museumplein in Amsterdam en al bezocht door meer dan 700.000 gasten, is de Bols Cocktail Experience volledig vernieuwd. Bezoekers maken een interactieve reis door de geschiedenis, techniek en magie van cocktails. In de nieuwe Cocktail Experience Room leren bezoekers in zes interactieve stappen zelf een perfecte cocktail shaken - of dagen ze hun vrienden uit voor een shaking battle.
Na afloop kun genieten bezoekers van een heerlijke cocktail in de bar, waar de creativiteit van de bartender centraal staat. Ter afsluiting maken bezoekers een foto in de Mirror Magic Room - dé Instagram-waardige afsluiter van het cocktailavontuur.