Mediahuis, eigenaar van bekende Vlaamse kranten, schrapt één op de vijf banen
Het Belgische Mediahuis, moederbedrijf van bekende Vlaamse kranten, wil 205 banen te schrappen. Dat is twintig procent van het hele personeelsbestand. Ceo Gert Ysebaert: 'Het plan is nodig om elke titel sterk en levendig te houden.'
De directie maakte deze schrapping bekend. Het hoofdkantoor van het Mediahuis komt in Antwerpen, waar de redactie van Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen worden samengevoegd. De afslanking borduurt voort op het samenvoegen van de kranten De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar met de Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg.
Sterke merken
De enorme knip in het personeelsbestand heeft dezelfde reden als de bezuinigingen bij het Nederlandse Sanoma die afgelopen maand werden aangekondigd: Mediahuis wil inzetten op slechts een beperkt aantal 'sterke merken'. Vier, in het geval van Mediahuis.
Flexwerken
Naast de geplande ontslagen moet een groot aantal medewerkers door de reorganisatie in een andere stad gaan werken. 'Voor sommigen zal dat geen problemen opleveren, voor anderen zal het problematisch zijn', zegt Ysebaert tegen De Standaard. 'We willen manieren bedenken waardoor die mensen flexibeler kunnen werken.'
Vanwege het belang van lokale aanwezigheid in Brussel blijft een deel van Mediahuis nog wel gevestigd in Groot-Bijgaarden en Hasselt. De redactie en de nationale advertentiediensten kunnen daar zoals het er nu uitziet gewoon blijven werken.
Inzetten op digitaal
Van de 205 banen verdwijnen er zeker 67 bij de journalistieke redacties. Ysebaert wil hiermee investeren in digitale kwaliteitsjournalistiek die betalend moet zijn. Verder vallen er banen weg bij de commerciële en financiële diensten, bij ICT en personeelszaken. Ook het aantal freelancers zal hierdoor worden beïnvloed. De veranderingen zijn volgens Mediahuis 'een antwoord op de snel veranderende krantenmarkt waar de digitalisering oprukt, de druk op de andvertentiemarkt toeneemt en de rentabiliteit ondermaats is.'